Typ: samochód pancerny/transporter
Kraj pochodzenia: Szwecja
Rok produkcji: 1942-45
Wysokość: 2.30 m
Długość: 6.20 m
Szerokość: 2.30 m
Waga: 8.5 T
Pancerz: odd 4mm do 20mm.
Silnik: Scania-Vabis 4-cylindrowy benzyna,
Moc: 115 KM @ 2300 rpm
Prędkość: 45 km/h
Zasięg: 300 km
Uzbrojenie: 2x ksp m / 36 karabiny maszynowe, 6/8 x 63 mm (2,48 cala)
Wyprodukowano: 150 sztuk
Załoga: 3 (kierowca, pilot, strzelec) + 7 żołnierzy
Prace nad transporterem zostały wszczęte w skutek zapotrzebowania przerzucania w krótkim czasie dużej liczby żołnierzy w bezpieczny sposób, i tak powstał uzbrojony transporter TERRÄNGBIL M / 42D SKP, który oprócz załogi mógł przewieść dodatkowo 7 żołnierzy w krótkim czasie na pole walki. W projekt zaangażowano standardowe podwozie volvo i scania, co wpłynęło pozytywnie na szybkość produkcji oraz koszty. Pancerz był pochylony, tak by było jak najwiecej miejsca gdy żołnierze siedzą, Był to pojazd bardzo lekko uzbrojony, karabin miał raczej na pewno zadania obronne. Pojazd przechodził wiele modernizacji, i można go spotkać w armiach krajów trzeciego świata oraz w szwedzkim muzeum.
TERRÄNGBIL M / 42D SKP |
TERRÄNGBIL M / 42D SKP |
Jestem ciekawa jak będzie się miała motoryzacja za 30-40 lat. Już przed 2000 rokiem snuło się teorie na temat bezobsługowych aut, latajacych z punktu A do punktu B bez pomocy kierowcy :-) Miało się to nijak do rzeczywistosci. Teraz oprócz designu producenty prześcigają się w coraz mniejszym "teoretycznym" spalaniu auta, oraz w maksymalizacji różnych niepotrzebnych systemów przez które bardzo często trzeba odwiedzać autoryzowane serwisy. Moim zdaniem motoryzacja porusza się trochę nie tą drogą którą naprawdę powinna... Wyniki spalania często fałszowane itp. :-(
OdpowiedzUsuń