poniedziałek, 15 września 2014

Samochód pancerny FAI i FAI M

Nazwa: FAI i FAI M
Typ: samochód pancerny
Kraj pochodzenia: ZSRR
Rok produkcji: 1934-37
Wysokość: 2.24 m
Długość: 3.75 m
Szerokość: 1,68 m
Waga: 2 T
Pancerz: od 4 do 6  mm
Silnik: 4-cyl petrol GAZ A
Moc: 42 KM
Moc/Masa: 9.95 KM/t
Prędkość: 40 km/h
Zasięg: 200 km
Uzbrojenie: Główne: DT  karabin maszynowy 7,62 mm (0,3 cala), 1323 pociski
Wyprodukowano: około 400 sztuk
Załoga: 4 osoby (kierowca, dowódca, strzelec)

Jak FAI wyparł D8 i D12
31 maja 1929 roku wyprodukowano kilka samochodów pancernych na licencji forda i podwoziu forda AA. Miał powstać lekki samochód pancerny, okazał się on jednak ciasny, mały i krępy, brakowało mu szybkości i możliwości jazdy w trudnym terenie. To były właśnie prototypy D8 i D12, które zostały wyparte przez FAI i pożniejszego FAI M

Nowy model nazwany na cześć forda Izhorskiy był zdłuższy, solidniejszy przez co można było zamontować obrotową wieżyczke, posiadał dwie dodatkowe osłony dla kierowcy i dowódcy. Posiadały kauczukowe koła, co oznaczało, że mogły dalej się poruszać pomimo postrzału w koło, co było dużym plusem. Niestety, podwozie produkowane seryjnie, dla standardowych samochodów nie zawsze wytrzymało cięząr pancerze i siłe ognia wroga na polu walki, co znacznie obniża jego ocene ogolną.

FAI był typowym samobieżnym lekko opancerzonym stanowiskiem strzeleckim dla karabinu 7,72 mm (0,3 cala) i stanowił łatwy kąsek dla wszystkich na polu walki, przez co wiele pojazdów nie zachowało się do dzisiejszych czasów, ale jednego z nich możemy oglądać w muzeum w ,.
Jest to pojazd przejety w czasie Powstania Warszawskiego przez Powstańców

wtorek, 9 września 2014

Samochód pancerny BA-27

Nazwa: BA-27
Typ: samochód pancerny
Kraj pochodzenia: ZSRR
Rok produkcji: 1928-31
Wysokość: 2.00 m
Długość: 4,65 m
Szerokość: 2.20 m
Waga: 5.14 T
Pancerz: od 4 do 8  mm
Silnik: 4-cyl petrol GAZ MM
Moc:m 50 KM
Moc/Masa: 9.95 KM/t
Prędkość: 40 km/h
Zasięg: 330 km
Uzbrojenie: Główne: 1 x 37 mm (1.46 in) D1T
Dodatkowe 1 x DT 7.62 mm (0.3 in) machine gun
Wyprodukowano: 215 sztuk
Załoga: 4 osoby

Pomimo, że ogolna wiedza na temat pojazdów pancernych przybyłą do rosji w 1918 roku, to środki i dostępna technologia były niewystarczające do produkcji masowej. Pomimo to armia czerwona posiadała jednak na utrzymaniu w tym czasie około 300 samochodów pancernych różnych typów, od morza nieudanych prototypów zaczynając. Aż prosiło się by zebrać to wszystko do kupy i stworzyć jeden solidny projekt. Na początku planowano użyć podwozie z niemieckiego dimlinera, jednak ostatecznie zdecydowano się na produkt krajowy. Pierwsza partia BA-27 w liczbie 54 sztuk zeszła z taśmy 1928 roku, pierwsze testy były bardzo zadowalające, ale zdecydowano się na niewielkie poprawki, by wyprodukować dalszą część produkcji. Nowo wyprodukowane modele trafiły do jednostek zwiadowczych, wcześniej już wyposażonych w tego typu pojazdy. Produkcje zakończono w 1931 roku na podstawie stwierdzenia, że ich pancerz jest zbyt słaby, a siła ognia nie wystarczająca, w dodatku ich zdolności terenowe w porównaniu z pojazdami gąsienicowymi wypadają bardzo słabo.

Ciężkie działo samobieżne SU-152

Nazwa: SU-122
Typ: niszczyciel
Kraj pochodzenia: ZSRR
Rok produkcji: luty-wrzesień 1943r
Wysokość: 2.45 m
Długość: 6,75 m (8.95m z działem)
Szerokość: 3.25 m
Waga: 45,5 T
Pancerz: 22 - 75 mm
Silnik: 12-cylindrowy silnik wysokoprężny W-2K
Moc:m 600 KM
Moc/Masa: 13,2 KM/t
Prędkość: 43 km/h
Zasięg: 330 km
Uzbrojenie: 1 x haubicoarmata ML-20S kal. 152 mm (20 nab.)
uzbrojenie załogi: (1-2 pm PPSz (1278-1300 nab.), 25 szt. granatów F-1)
Wyprodukowano: 700 sztuk
Załoga: 5 osoby

Historia
15.04.1942 - Tego dnia główny zarząd artylerii armii czerwonej podjął decyzje o rozpoczęciu prac i badań nad nowym rodzajem dział samobieżnych, które będą wspierać piechotę. Miały one być na podwoziu czołgów już produkowanych seryjnie i padło na podwozie ciężkiego czołgu KW, które miało być wyposażone w haubicoarmate kaliber 152 mm.Oprócz tego, że miał niszczyc wrogie bunkry, schrony i umocnienia, to miał również siać postrach wśród niemieckich czołgów ciężkich. Pracami kierowało biuro konstrukcyjne Ż. Kotinowa z Zakładów Kirowskich w Czelabińsku przy współpracy z biurem konstrukcyjnym Artylerii Samobieżnej zakładów Uralmaszzawod w Swierdłowsku. Projekt nowego działa samobieżnego był gotowy na początku stycznia 1943 roku i w dniu 4 stycznia został zatwierdzony i zlecono budowę prototypu, który miano uKW-14. Już 7 lutego 1943 roku zakończono próby działa a w dniu 14 lutego 1943 roku przyjęto je na uzbrojenie. Zmieniono jednocześnie jego oznaczenie na SU-152. Także w lutym rozpoczęto produkcję seryjną tych dział w Zakładach Kirowskich w Czelabińsku, gdzie trwała do września 1943 roku. W tym czasie wyprodukowano około 700 dział samobieżnych SU-152. Produkcję ich przerwano z uwagi na opracowanie i wdrożenie do produkcji seryjnej nowego ciężkiego działa samobieżnego ISU-152. Do obecnych czasów z około siedmiuset SU-152 przetrwały zaledwie trzy sztuki, z których dwie znajdują się w Polsce, w Lubuskim Muzeum Wojskowym w Zielonej Górze z/s w Drzonowie gdzie je przeniesiono w 1997 roku z Cmentarza Żołnierzy Radzieckich w Cybince, a jedna w rosyjskim Muzeum czołgów w Kubince.
kończyć do 29 stycznia. Protot
yp wyposażono w specjalnie adaptowaną dla tego działa haubico-armatę wz. 1937/43 (ML-20S) kal. 152 mm. Nosił on oznaczenie

poniedziałek, 8 września 2014

Niszczyciel SU-122

Nazwa: SU-122
Typ: niszczyciel
Kraj pochodzenia: ZSRR
Rok produkcji: 1942-44
Wysokość: 2.32 m
Długość: 6.95m
Szerokość: 3.00 m
Waga: 30,9 T
Pancerz: max 75 mm z przodu
Silnik: Klimov diesel V12
Moc:m 493 KM
Moc/Masa: 16,0 KM/t
Prędkość: 55 km/h
Zasięg: 400 km
Uzbrojenie: 122 mm M-30S howitzer
Wyprodukowano: 1150 sztuk
Załoga: 4 osoby (dowódca, kierowca, strzelec, ładowniczy)


Su-122 jest to haubica kalibru 122 mm obsadzona na podwoziu legendarnego czołgu T-34.
Opracowana przez biuro projektowe FF Pietrow jako M-30S haubica, okazała się najlepszym rozwiązaniem dla średnio ciężkiej konstrukcji podwozia. Testowano również haubice kalibru 152 mm, jednak okazały się gorszym rozwiązaniem. Początkowo, jako podwozie dla Su-122 miał slużyć projekt ściągnięty z niemieckiego Sturmgeschütz III.

Pierwszy prototyp U-35 był gotowy 30 listopada 1942 roku. Tego samego dnia przejechał 50 km i oddał 20 strzałów. Już pierwsze próby ujawniły że kąty ostrzału haubicy są za małe, dosyłacz pocisków niedoskonały, przedział załogi zbyt słabo wentylowany, a konieczność obsługi działa przez dowódcę odrywa go od obserwacji terenu. Wady te starano się wyeliminować. Zwiększono kąty ostrzału i zamocowano wentylator usuwający z przedziału załogi gazy prochowe.

Mechanik kierowca miał stanowisko po lewej stronie działa. Przed nim znajdował się luk obserwacyjny wykorzystywany podczas przemarszów. W czasie walki był on zamykany i kierowca używał wyciętej w jego pokrywie szczeliny obserwacyjnej. Za kierowcą siedział celowniczy obsługujący mechanizm celowania w poziomie. Jego dodatkowym zadaniem była obserwacja terenu przed pojazdem. Po prawej stronie armaty zajmował miejsce dowódca. Obsługiwał on mechanizm podniesienia haubicy. Dowódca wyposażony był celownik panoramiczny PTK-5. Obsługiwał także znajdująca się na wyposażeniu czołgu radiostację krótkofalową 9RM. Po bokach zamka haubicy stanowiska zajmowali ładowniczy. Wszyscy członkowie załogi byli połączeni ze sobą przy pomocy telefonu czołgowego TPU-3 bisF. Załoga zajmowała miejsca w pojeździe przez pojedynczy właz w stropie pojazdu. Do samoobrony służyły jej dwa pistolety maszynowe PPSz i 20 granatów obronnych F-1.

Kadłub SU-122 był zespawany ze stalowych blach o grubości (nachyleniu):
przednia część kadłuba - 45 mm (50°)
boki kadłuba - 45 mm (20°)
tył kadłuba - 40 mm strop i dno - 20 mm

W przedniej płycie znajdowało się duże wycięcie na lufę haubicy. Haubica M-30 byłą za pomocą trzpienia łoża dolnego zamocowana w gnieździe przyspawanym do dna przedziału bojowego. W stosunku do działa holowanego wzmocniono sprężynowe odciążacze. Zastosowanie masowo produkowanej haubicy ułatwiło produkcję, ale długość jej odrzutu równa 1100 mm utrudniała rozplanowanie przedziału bojowego. Zainstalowana w SU-122 wersja haubicy M-30 miała masę około 1200 kg i lufę długości 22,7 kalibru. Kąt ostrzału w poziomie był równy 20°, w pionie od -3° do +25°. Szybkostrzelność działa sięgała 5-6 strz./min. Zapas amunicji wynosił 40 naboi i ładunków miotających. Podstawowym pociskiem był odłamkowo-burzący OF-462 o masie 21,76 kg przeznaczony do zwalczania piechoty i umocnień.

Latem 1943 roku jednostkę ognia uzupełniono kumulacyjnymi pociskami BP-460A o przebijalności 100-120 mm które służyły do zwalczania celów pancernych. Napęd SU-122 stanowił 12-cylindrowy czterosuwowy, wysokoprężny W-2-34 o pojemności 38 800 cm³ i mocy 500 KM przy 1800 obr. Cylindry silnika miały średnicę 150 mm, skok tłoka 180-186 mm. Stopień sprężania 1:15. Silnik chłodzony był cieczą. Moc z silnika na koła napędowe była przenoszona przy pomocy
mechanicznego układu przeniesienia mocy. Składał się on z suchego sprzęgła głównego i mechanicznej skrzyni przekładniowej z czterema biegami do przodu i jednym wstecznym (późniejsze wozy miały pięć biegów do przodu). Mechanizm skrętu składał się z dwóch sprzęgieł bocznych, dwóch jednostopniowych przekładni bocznych i hamulców taśmowych. SU-122 miał zawieszenie niezależne na sprężynach spiralnych. Każde z 10 podwójnych kół jezdnych było połączone za pomocą wahacza ze sprężyną. Koła jezdne były wyposażone w bandaże gumowe. Napęd z silnika był przekazywany na znajdujące się w tylnej części pojazdu koła napędowe. Z przodu pojazdu znajdowały się koła napinające. Wóz posiadał dwie gąsienice. Były to gąsienice jednogrzebieniowe, jednosworzniowe. Gąsienice miały szerokość 500 mm, podziałkę 170 mm. Długość oporowa gąsienicy była równa 3830 mm, a rozstaw pomiędzy środkami gąsienic 2450 mm. Wóz wyposażony był w jednoprzewodową instalację elektryczną 12/24 V. 

piątek, 5 września 2014

Niszczyciel SU-100

Nazwa: SU-100
Typ: niszczyciel
Kraj pochodzenia: ZSRR
Rok produkcji: 1944-45
Wysokość: 2.45 m
Długość: 6.10m (z działem 9.45)
Szerokość: 3.00 m
Waga: 20,6 T
Pancerz: max 75 mm z przodu
Silnik: Klimov diesel V12
Moc:m 493 KM
Moc/Masa: 16,0 KM/t
Prędkość: 48 km/h
Zasięg: 370 km
Uzbrojenie: działo100 mm (3,94 cala), D10
Wyprodukowano: 2335 sztuk
Załoga: 4 osoby (dowódca, kierowca, strzelec, ładowniczy)

SU-100 a Su-85
Su-100 wszedł do służby w 1944 roku, tak jak jego poprzednik SU-85, został stworzony na bazie czołgu T-34. Od Su-85 różnił się nowym kulistym jarzmem, w którym zostało osadzone szybkostrzelne, długo lufowe działo.

Historia
W połowie 1944 roku stało się jasne, że pochylone pancerze niemieckich czołgów  wzorowane na T-34, są nie do przebicia dla wysłużonego już na wojnie SU-85, w dodatku nowy T34/85 nie dość, że posiadał takie samo działo, to jeszcze posiadał wierze, dzieki czemu mogł nim obracac 360*. Stało się rzeczą priorytetową zwiekszenie mocy ognia słynnego niszczyciela, i tak powstał SU-100 w całości bazujący na swoim poprzedniku SU-85. Nowe działo spełniało pokładane w nim nadzieje, potrafiąc przebić pancerz grubości 120 mm oraz pochylony pancerz 85 mm niemieckiej pantery. Działo te wykorzystano w  późniejszych T-54 oraz T-55, które były w szeregach armii z wielu
krajów świata. Została zmodernizowana także kopuła dowódcy, a w przedziale załogi było chłodniej, dzieki zamontowaniu drugiego wentylatora.

Przebieg służby
SU-100 gdy tylko pojawił się na polu bitwy od razu zyskał sympatie rosyjskich żołnierzy, zawdzięczał to sobie umiejętnym radzeniem sobie w niszczeniu prawie wszystkich niemieckich czołgów. Solidny opór potrafiły stawiać tylko legendarne tigery. 

środa, 3 września 2014

Niszczyciel SU-85

Nazwa: SU-85
Typ: niszczyciel
Kraj pochodzenia: ZSRR
Rok produkcji: 1943-44
Wysokość: 2.33 m
Długość: 6.10m (z działem 8.15)
Szerokość: 3.00 m
Waga: 29,8 T
Pancerz: 45 mm
Silnik: Klimov diesel V12
Moc:m 493 KM
Moc/Masa: 16,4 KM/t
Prędkość: 55 km/h
Zasięg: 400 km
Uzbrojenie: 
85 mm (3,35 cala) D-5T AT gun
Wyprodukowano: 2050 sztuk
Załoga: 4 osoby (dowódca, kierowca, strzelec, ładowniczy)


SU-85 a T-34
Rodzina niszczycieli SU uważana, za przedstawicieli najgroźniejszej broni przeciwpancernej podczas II wojny światowej. Na początku wojny T-34 i KV-1 były nie do pokonania przez niemieckie czołgi, które nie były w stanie przebić ich pancerza, sytuacja ta trwała aż do pojawienia się wśród niemieckich szeregów ciężkiego czołgu "Tiger" w 1942 roku. Mimo, że pojawiły się wtedy w nieznacznych ilościach, dawały się we znaki radzieckim generałom, sytuacja pogorszyła się miedzy innymi w bitwie pod Kurskiem, gdzie pojawiły sie czołgi nowego typu "Panther". Było jasne, że zdolności bojowe nowych niemieckich produkcji, znacznie przewyższają, uważane w owym czasie za stare, i wysłużone pojazdy bojowe związku radzieckiego. Standardowe działa 76,2 mm masowo montowane w T-34, nie były w stanie przebić pancerza Tigera z bezpiecznej odległości, przez co tracono duże ilości legendarnego T-34.

Przeznaczenie SU-85
Zwany "Samokhodnaya Ustanovka" albo po prostu "SU" był to pojazd ze słuszną jednostką napędową, pozwalającą rozwinąć intratne prędkości wyposażony w szybkostrzelne działo 85 mm od którego nosi swoją nazwe, korzystał z podwozia T-34. Szybkostrzelne działo, dawało przewage, przy niszczeniu szybkich celów. SU-85 został stworzony głównie, by eliminować nowsze modele niemieckich czołgów

Produkcja
Jego produkcja wyniosła ponad dwa tysiące egzemplarazy, aż dalsze zlecenia anulowano w 1944 roku, kiedy to natychmiast zastąpił go SU-100. Został zaprojektowany przez Lew S. Trojanów na bazie Su-100 oraz wykonany w 85% z częsci T-34. Zawieszenie typu "christe" z 500mm prześwitem zostało niezmienione. Napędzał go wysokoproprężny silnik 12 cylindrowy wyciągający 493 KM, dający stosunek 16,4 KM na każdą tone. Produkcja była stosunkowo łatwa, głównie dzieki prostemu kadłubowi bez wierzy.


wtorek, 2 września 2014

Działo samobieżne SU-76

Nazwa: SU-76
Typ: działo samobieżne
Kraj pochodzenia: ZSRR
Rok produkcji: 1942-45
Wysokość: 2.17 m
Długość: 4.44m
Szerokość: 2.72 m
Waga: 10 T
Pancerz: Od 35 mm na przodzie do 16 mm po bokach.
Silnik: Gaz 2 x 4-cyl. GAZ 203
Moc: 170 KM (126 Kw)
Moc/Masa: 17 KM/t
Prędkość: 45 km/h
Zasięg: 320 km
Uzbrojenie: 
Główne: 1x 76 mm (3 cale) ZIS-3SH, 120 pociski
Dodatkowe: 1x DT 7,62 mm (0,3 cala) karabin maszynowy, 2000 pociski
Wyprodukowano: 13932 sztuk
Załoga: 3 osoby (dowódca, kierowca, strzelec)


Historia
Sukcesy niemieckich StuGs na froncie rosyjskim skłoniły rosyjskich generałów do podjęcia decyzji o masowej produkcji działa samobieżnego. To nie była jednak pierwsza próba stworzenia takiego pojazdu. Już w 1936 w limitowanej serii Su-5 stworzonego z podzespołów T-26. Natomiast w 1941 roku do produkcji działa samobieżnego użyto lufy ZIS -30 AT gun umieszczonej na ciągniku komsomolec. Chociaż nie były doskonałe  można było tanio wyprodukować ich duża liczbę, a bez przeszkód potrafily przebijać niemieckie pancerze.

Warianty:

  • OSU-76 – eksperymentalna konstrukcja oparta na podwoziu czołgu T-70
  • SU-76 (oznaczenie fabryczne (SU-12) – pierwszy model produkcyjny z przedłużonym i poszerzonym podwoziem T-70, dwoma silnikami z osobnymi skrzyniami biegów ulokowanymi symetrycznie po bokach kadłuba. Przedział bojowy zamknięty od góry dachem, który jednak trzeba było demontować ze względu na niewystarczającą wentylację, prowadzącą w walce do zatrucia załogi dymem. Ze względu na niesynchroniczną pracę silników powodującą drgania rezonansowe wału napędowego wersja ta trapiona była permanentnymi awariami transmisji - wału i skrzyń przekładniowych. Proste wzmocnienie transmisji, które podjęto jako środek zaradczy, paradoksalnie jeszcze sytuację pogorszyło. Produkowany w latach 1942-43. Wyprodukowano 560 egzemplarzy.
  • SU-76M (SU-12M) - wersja SU-12 zmodyfikowana doraźnie w celu likwidacji wspomnianych drgań, co osiągnięto przez amortyzację łóż silników i wprowadzenie sprężystych przegubów na wałach. Osiągnęła ona zadowalający stopień niezawodności.
  • SU-76M (SU-15) – trzeci, najbardziej masowo wytwarzany model, eliminujący wady poprzednich wersji - z oboma silnikami zblokowanymi szeregowo po prawej stronie kadłuba i jedną skrzynią biegów. Produkowany od 1943 do listopada 1945.

Służba:
Początkowo SU-76 był przeznaczony do roli niszczyciela czołgów, ale okazał się być także bardzo przydatny jako działo samobieżne, które służyło do wsparcia piechoty. Lekkie opancerzenie sprawiało, że był on bardzo łatwym celem dla czołgów i artylerii przeciwpancernej. Jak na swoje rozmiary posiadał niską wagę, co łącząc się z szerokimi gąsienicami dawało mu duża zwrotność i mobilność. Działa te pozostawały w służbie dla armii czerwonej aż do początku lat 60 XX wieku. 

Su-76 były podstawowym wyposażeniem dział artylerii samobieżnej Ludowego Wojska Polskiego w czasie II wojny światowej. Armia radziecka i Wojsko Polskie byli jedynymi użytkownikami tego sprzętu.

Działa samobieżne SU-76 stały się jednym z podstawowych dział artylerii samobieżnej Ludowego Wojska Polskiego w czasie II wojny światowej. Wojsko Polskie było w tym czasie jedynym, obok Armii Radzieckiej, użytkownikiem tego sprzętu podczas wojny.


niedziela, 31 sierpnia 2014

Czołg ciężki KV-1 (Kliment Voroshilov)

Nazwa: KV-1 (Kliment Voroshilov)
Typ: czołg cięzki
Kraj pochodzenia: ZSRR
Rok produkcji: 1939-43
Wysokość: 4,2 m
Długość: 5,8 m (9,85 m z działem)
Szerokość: 2.32 m
Waga: 45 T
Pancerz: Od 30 do 100 mm
Silnik: V12 diesel V2
Moc: 600 KM (450 kW)
Moc/Masa: 13.05 KM/t
Prędkość: 38 km/h
Zasięg: 200 km
Uzbrojenie: 
Główne: 1x76.2 mm (3 cale) L32
Dodatkowe: 3x DT 7,62 mm (0,3 cala) karabiny maszynowe
Wyprodukowano: 5219 sztuk
Załoga: 4 osoby (kierowca, dowódca, dwóch strzelców)


Historia KV-1

Doktryna wojenna ZSRR z czasów przed II wojną światową, zakładała istnienie pojazdu, do przełamywania silnie umocnionych pozycji wroga, i w myśl tego powstał wielowieżowy T-35, który po nieudanych próbach w warunkach polowych, dał do zrozumienia rosyjskim inżynierom, że muszą sie bardziej postarać. I w ten sposób powstała konstrukcja KV-1, której w późniejszym okresie powstało wiele wersji. Przed rozpoczęciem wojny była to jedna z niewielu rosyjskich konstrukcji, która przewyższała technicznie niemiecką inżynierię. Z początku uważano, że KV-1 ma mieć potężną siłę ognia, być mało mobilny i słabo opancerzony. Jednak po przeanalizowaniu wojny domowej w hiszpani zdecydowano się na zwiększenie ochrony poprzez wzmocnienie pancerza. Kv-1 był nazywany również czołgiem oblężniczym, nacierając na linie wroga miał za zadanie skupiać siłę ognia, dlatego jego pancerz musiał radzić sobie z odbijaniem pocisków karabinowych, jak i pocisków z innych czołgów wroga. Ustawiano go w punktach o największym znaczeniu strategicznym, dlatego grubość pancerza górowała nad mobilnością.

Czołg KV-1, a dokłądniej jego trzy prototypy chrzest bojowy przeszedł poczas wojny zimowej z finlandia z 1939r, gdzie początkowo został uznany za pojazd odporny, ale wykazał niską niezawodność i mobilność. Wersja wielowieżowa okazała sie zbyt skomplikowana, i trudna w obsłudze, ciężko nie wspomnieć o wysokich kosztach eksploatacyjnych. Ten sam zespół co stworzył poprzednie prototypy wyciągnął wnioski i wypuścił bardziej dopracowaną wersje, która po zaliczeniu testów polowych oraz sprawdzeniu skuteczności na polu bitwy zatwierdzono ostateczny prototyp. 

Początkowo, KV-1 był czołgiem ważącym dwa razy tyle, niż najcięższe czołgi niemiecki, jego główna zaletą był pancerz, który w owym czasie był nie do przepicia, przez większość czołgów i dział przeciw pancernych.
Sytuacja zmieniła się natomiast w 1942 roku, kiedy niemcy zaczeli testować wiele innych wielolufowych armat, przez co pancerz  KV-1 stracił status nieprzebijanego. W dodatku powstało pytanie po co produkować droższy, mniej mobilny, i bardziej zawodny KV-1 skoro te same zadania spełnia T-24, który został wyposażony w takie samo działo co KV-1. Początkowo zaczęto odchudzać pancerz, to podważyło fakt, że te same zadania, w lepszy sposób i taniej spełnia czołg średni T-34.

KV-1 odbił swoje piętno na historii czołgów. Pomimo, że wprowadzono w nim odpowiednie modyfikacje, (np pierwszy raz w rosyjskim czołgu dowódca miał koszyk w wieży z otworami zwiadowczymi z każdej strony.) jego produkcja się zakończyła, ale dzieki niemu powstał jego następca IS-1, w którym zastosowano modyfikacje z KV jak i T-34, co stanowiło bardzo udane połączenie.

Przebieg służby

W dniu rozpoczęcia niemieckiej inwazji na Związek Radziecki Armia Józefa Stalina była w posiadaniu 639 czołgów KW. Ich opancerzenie okazało się na tyle odporne i skuteczne, że Niemcy nie byli w stanie zniszczyć ich za pomocą własnych czołgów i broni przeciwpancernej i smuszeni byli polegać na wsparciu lotniczym i artylerii przeciwlotniczej lub na wielkokalibrowych haubicach kalibru 105 mm w przypadku spotkania tych czołgów na polu bitwy.


sobota, 30 sierpnia 2014

Czołg ciężki Iosif Stalin 3 (IS-3)

Nazwa: Iosif Stalin 3 (IS-3)
Typ: czołg cięzki
Kraj pochodzenia: ZSRR
Rok produkcji: 1944
Wysokość: 2,45 m
Długość: 6,2 m (9,85 m z działem)
Szerokość: 3,09 m
Waga: 45,7T
Pancerz: Od 60 do 175 mm
Silnik: V-2-1S diesel V12
Moc: 600 KM (450 kW)
Moc/Masa: 13.05 KM/t
Prędkość: 40 km/h
Zasięg: 185 km
Uzbrojenie: 
Główne: 122 mm (4,8 cala) D25T pistolet
dodatkowe: 12,7 mm (0,5 cala) DShK  karabin przeciwlotniczy
1 lub 2x7.62 mm (0,3 cala) karabiny maszynowe
Wyprodukowano: 2311 sztuk


Historia czołgu IS-3

Czołg ciężki IS-3 powstał częściowo w oparciu o konstrukcję czołgu IS-2, lecz wprowadzał całkowicie nowy kształt kadłuba i wieży. Czołg miał starannie zaprojektowany pancerz o znacznej odporności na ostrzał dział przeciwpancernych. Charakteryzował się dużym nachyleniem płyt pancernych, sprzyjającym rykoszetowaniu pocisków i zwiększającym efektywną grubość pancerza. Kształt płyt nosa kadłuba określano jako tzw. "nos szczupaka"; czołg ten był także nieoficjalnie nazywany szczuka (szczupak), a na Zachodzie: Stalin. Pierwsze seryjne wozy zjechały z linii montażowych w maju 1945 r. i nie zdążyły wziąć udziału w wojnie. Konstrukcja ta wzbudziła duże zainteresowanie wśród aliantów zachodnich, którzy uznali IS-3 za niezwykle groźną broń.

Czołg wyposażony był w armatę D-25T kalibru 122 mm, znaną z czołgu IS-2. Zastosowanie tej armaty było jednak pewnym mankamentem tego czołgu, gdyż charakteryzowała się ona niezbyt dużą prędkością początkową pocisku i w rezultacie jej możliwości przebicia pancerza, pomimo dużego kalibru, odpowiadały niemieckiej armacie 75 mm z długą lufą, zastosowanej m.in. w niemieckim czołgu Panther. Ponadto, z powodu dużych i ciężkich nabojów, szybkostrzelność armaty była niska, a zapas przewożonej amunicji mały.

W trakcie służby, czołgi IS-3 były modernizowane. Pierwsza modernizacja miała miejsce w latach 1952 – 1953. Obejmowała ona wzmocnienie mocowania silnika i skrzyni biegów. Wzmocniono pancerz pod wieżą. Wozy otrzymały nowe radiostacje. W wyniku modernizacji masa pojazdu wzrosła do 48 800 kg. Następna modernizacja miała miejsce w końcu lat 50. XX wieku. Zmodernizowane pojazdy od 1960 nazywano IS-3M lub IS-3M model 1960. Modernizacja obejmowała wzmocnienie kadłuba czołgu. Unowocześniono układ napędowy. Czołg otrzymał nowe przyrządy obserwacyjne, w tym noktowizory. Od 1960, zamiast silników W-11, montowano silniki W-54K-IS o mocy 530 KM. Były one odmianą silnika stosowanego w czołgach T-54.

Przebieg służby

Do jednostek czołgi te trafiły w czerwcu 1945. Oddziały wyposażone w czołgi IS-3 znalazły się także w składzie wojsk, które w sierpniu 1945 zaatakowały japońską Armię Kwantuńską. Do bojowego ich użycia jednak nie doszło. Po wojnie wchodziły w skład ciężkich dywizji pancernych. W działaniach bojowych, radzieckie czołgi IS-3, wzięły udział podczas interwencji na Węgrzech w 1956. Wycofano je z linii dopiero na początku lat 90. XX wieku.

Polska zakupiła na przełomie 1946/1947 r. 2 egzemplarze czołgu IS-3. Numery fabryczne: 703.604A81 oraz 703.605A58. Obecnie jeden z nich (703.605A58) prezentowany jest w Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej w Warszawie. Był to ulubiony czołg marszałka Rokossowskiego. W latach 50. XX w. egzemplarz ten stanowił główną atrakcję organizowanych w Warszawie parad wojskowych. W latach 70. trafił na poligon do Orzysza, gdzie służył jako cel ćwiczebny. Jego wrak w latach 90. został ponownie sprowadzony do Warszawy i umieszczony w Forcie Czerniakowskim, gdzie przeszedł zewnętrzny remont. Drugi (703.604A81) trafił w 1951 do Technicznej Oficerskiej Szkoły Wojsk Pancernych i Zmechanizowanych w Giżycku, potem (listopad 1957) pojawił się w poznańskiej Oficerskiej Szkole Wojsk Pancernych. Dziś stoi w muzeum tej szkoły.

Jeden egzemplarz zakupiła też w 1950 roku Czechosłowacja. Największym zagranicznym odbiorcą IS-3 był Egipt, który użył ich w czasie wojny w 1967 r. Kilka zdobycznych egzemplarzy posiadała armia izraelska. Czołgi typu IS-3 znalazły się także w uzbrojeniu armii Korei Północnej. W latach 60. XX wieku, w dwóch koreańskich dywizjach pancernych, znajdowało się po jednym pułku tych czołgów.



XXI wiek

Podczas Rosyjskiej Wiosny egzemplarz, ustawiony wcześniej na postumencie jako pomnik w mieście Konstantynówce, został uruchomiony przez powstańców. 30 czerwca 2014 po raz pierwszy w tym stuleciu ruszył do boju pod Ulianówką w rejonie krasnoarmijskim[1][2][3]. Według niektórych danych, sprowadzony z pomnika IS-3 był zmodernizowany przez powstańców: zamontowano na nim karabiny maszynowe NSW oraz DSzK.

piątek, 29 sierpnia 2014

czołg Iosif Stalin 2 (IS-2)

Nazwa: Iosif Stalin 2 (IS-2)
Typ: czołg cięzki
Kraj pochodzenia: ZSRR
Rok produkcji: 1943
Wysokość: 2,73 m
Długość: 6,2 m (9,90 m z działem)
Szerokość: 3,1 m
Waga: 46T
Pancerz: Od 30 do 120 mm
Silnik: V2 diesel V12
Moc: 600 KM (450 kW)
Moc/Masa: 13.04 KM/t
Prędkość: 37 km/h
Zasięg: 240 km
Uzbrojenie: Główne: 122 mm (4,8 cala) D25T
Dodatkowe: 3xDT 7,62 mm (0,3 cala) karabin maszynowy
1xDShK 12,7 mm (0,5 cala) karabin maszynowy AA
Wyprodukowano: 3854 sztuk


czołg IS-2
Historia IS-2
Latem 1943 roku powstał w zakładach w Czelabińsku pierwszy model nowego czołgu ciężkiego. Początkowo nosił on oznaczenie "obiekt 237". Jego głównym konstruktorem był N. F. Szaszmurin. 8 sierpnia 1943, czołg został przyjęty do uzbrojenia Armii Czerwonej. Nowy pojazd otrzymał oznaczenie IS-1 (IS – Iosif Stalin) lub IS-85. Czołg był uzbrojony w armatę D-5T kal. 85 mm. Miał masę ok. 44 t. Wyprodukowano tylko 107 egzemplarzy IS-1. Ponieważ w tym okresie powstał czołg średni T-34-85 uzbrojony w identyczną armatę, zaszła potrzeba wzmocnienia uzbrojenia czołgu ciężkiego. Szybko wdrożono do produkcji czołg uzbrojony w armatę D-25T kalibru 122 mm. Nosił on początkowo oznaczenie "obiekt 240". Po przyjęciu do uzbrojenia zmieniono je na IS-2. W trakcie produkcji czołg ulegał modernizacji. Wprowadzono w jego armacie półautomatyczny zamek klinowy, w celu zwiększenia szybkostrzelności działa. Modernizacji uległ kadłub czołgu, a zwłaszcza kształt jego przednich płyt. Na włazie dowódcy zamontowano podstawę dla wielkokalibrowego karabinu maszynowego DSzK kal. 12,7 mm. Zmodernizowane pojazdy nosiły oznaczenie IS-2M. Do zakończenia wojny ogółem zbudowano ok. 3400 czołgów IS-1 i IS-2.
Na podwoziu czołgu IS-2 powstały działa pancerne ISU-152 i ISU-122.

IS-1 w boju
Czołg IS-2

Czołgi IS-2 weszły w armii radzieckiej na uzbrojenie gwardyjskich pułków czołgów ciężkich. Zwano je także pułkami ciężkich czołgów przełamania. Były to samodzielne jednostki bezpośrednio podporządkowane Naczelnemu Dowództwu. Były one przez nie przydzielane, jako wzmocnienie, do poszczególnych korpusów lub armii, na czas określonej operacji bojowej. Pod koniec wojny zaczęto formować również samodzielne brygady czołgów ciężkich. Czołgi IS-2 pozostawały w uzbrojeniu armii radzieckiej również po wojnie. Na początku lat 50. XX w. poddano je poważnej modernizacji. Polegała ona głównie na wyposażeniu ich w nowe silniki. Były to odpowiednio przystosowane silniki czołgów T-54, tzw. W-54K-IS. Zmodernizowane pojazdy nosiły oznaczenie IS-2M. Na uzbrojeniu pozostawały one do początku lat 90. XX w. Ostatnie manewry z udziałem czołgów IS-2M odbyły się, w Odeskim Okręgu Wojskowym, w 1982 roku.
czołg IS-2

Czołgi IS-2 były też na uzbrojeniu LWP. Znajdowały się na wyposażeniu 4 Pułku Czołgów Ciężkich przeznaczonego dla 1 Armii WP oraz 5 Pułku Czołgów Ciężkich przeznaczonego dla 2 Armii WP. Zaczęto również formować 6 pułk dla 3 Armii oraz 7 pułk, ale ostatecznie zrezygnowano z tego zamiaru. Razem w latach 1944-45 przekazano LWP 71 czołgów, z czego zwrócono 21 (6 pułku). W chwili zakończenia wojny LWP dysponowało 26 pojazdami. Ich liczba w późniejszym czasie wzrosła na skutek zakupów w ZSRR oraz napraw wozów ściągniętych z pobojowisk. IS-2 użytkowane były do przełomu lat 50. i 60. XX wieku.

wtorek, 29 lipca 2014

czołg (Iosif Stalin) IS-1

Nazwa: (Iosif Stalin) IS-1 
Typ: czołg cięzki
Kraj pochodzenia: ZSRR
Rok produkcji: 1943
Wysokość: 2,74 m
Długość: 6,6 m (8,56 m z działem)
Szerokość: 3,7 m
Waga: 43,5 T
Pancerz: Od 30 do 120 mm
Silnik: V2-IS benzyna 12-cylindrowy 2368 cu in/39 litra
Moc: 520 KM
Moc/Masa: 11,11 KM/t
Prędkość: 37 km/h
Zasięg: 150 km
Uzbrojenie: Główne: 1 x 85 mm (3,35 cala) D5T
Dodatkowe:: 3 x 7,62 mm (0,3 cala) karabiny maszynowe DT
Wyprodukowano: 207 sztuk



(Iosif Stalin) IS-1 to dziecko KV-85
(Iosif Stalin) IS-1 powstał na podstawie licznych testów i projektów KV-1. Nawet w jego szybszej wersji, KV-1S, nie oferuje większej możliwości bojowej niż T-34, a kosztuje znacznie więcej i a jego produkcja jest znacznie bardziej skomplikowana. Stalin prawie anulował cała produkcje w 1943 roku, ale, w tym roku, można było zobaczyć śmiercionośne Panthery i Tigery. Czołgi ciężkie musiały ulec modernizacji, zarówno w zakresie pancerza jak i siły ognia, aby poradzić sobie z nowymi zagrożeniami. W marcu 1943 roku dokonano przezbrojenia wszystkich czołgów frontowych. Jedno z dział przeznaczonych do tego było z grubsza podobne do działa AA w wykonaniu niemieckiej myśli technicznej 88 mm (3,46 cala), z których jeden z niemieckich czołgów został zdobyty i poddany dokładnemu przeanalizowaniu . Stworzyło to prowizoryczny KV-85 ciężki czołg, produkowany w ograniczonej liczbie (143 maszyn). Ten pojazd ustanowił ścięzke dla dalszych ulepszeń, jest podstawą drugiego "Iosif Stalin" z serii. KV-85 z  nową wieżyczka dobrze dostosowaną do nowych luf, może pomieścić trzy osoby, ale kadłub pozostał w zasadzie taki sam jak w KV-1.

Program KV-13
Projekt KV-13 został wprowadzony przez SKB-2, biuro projektowe Zakładu Czelabińsk Kirov, już pod koniec 1941 roku. Próbowali stworzyć "uniwersalny Czołg", połączenie z KV-1 i T-34, co nastąpiło w prototypie Obyekt 233 testowanego na wiosnę 1942 roku. Czołg został ostatecznie odrzucony, jako zawodny, ze zbyt słabym pancerzem i, że dwie osoby z załogi mieściły się w wieżyczce. Jednak program KV-13 doprowadził do dwóch innych modyfikowanych prototypów, które służą do testowania nowego programu IS-85 od początku 1943 roku.

IS-85, projekt
Nowy IS-85 był wyposażony w nachyloną konstrukcje kadłuba bezpośrednio inspirowaną przez KV-13. Ten układ był tak zaprojektowany aby odbić lub powstrzymać strzały ze wszystkich kątów. Jednak początkowy pancerz został zaprojektowany, aby zatrzymać tylko Panzer III 50 mm, i musiał być znacznie zmodernizowany. Głównym założeniem projektu było nie przekraczać masy pierwotnej KV-1. Nowe uzbrojenie okresowego KV-85, D-5T doskonałe działo 85 mm (3,35 cala), które miały znacznie większą siłe i początkową szybkość niż w poprzednim F-34. Wieża była taka sama jak w KV-85, mieszcząca trzech mężczyzn, dowódca (kopuła tylna, lewa strona)t. Składowania amunicji składała się z 59 85 mm (3,35 cala) pocisków i 2520 pocisków DT do karabinów maszynowych. Napęd był zasadniczo taki sam, jak ten na KV-1, z dużą szerokością Gąsienic obsługiwanych przez trzy pary rolek podwójnych. Podobnie jak w poprzednich pojazdach, dodatkowe zbiorniki paliwowe były przymocowane do tylnej części kadłuba. Silnik został zmieniony na nowy V2-to 12-cylindrowy diesel przewidującego 520 koni mechanicznych. Prędkość maksymalna wynosiła 37 km / h (23 mph) średnio i praktyczny zasięg tylko 150 km (93 mil).

Produkcja IS-1
IS-85 (Obyekt 235) prototyp rozpoczął testy udanie, ale w pośpiechu, w połowie 1943 r., a produkcja została przejęta przez Zakłąd Czelabińsk Kirov (Kirow, Ukraina). Pierwszy IS-1 (serii ostatecznej) zszedł z  linii produkcyjnej w październiku 1943 r., ale produkcja została wstrzymana w styczniu 1944 roku, jako IS-1 został szybko zastąpiony przez nowocześniejszy IS-2. Ze względu na to tylko od 200 do 207 sztuk zostało wyprodukowane. Jednak to znaczną poprawa w stosunku do poprzedniego KV-85 oraz T-34/76. IS-1 również testowany z nowy 100 mm (3,94 cala) działem i poszedł do testów porównawczych z IS-122, które wypadły korzystnie dla tych ostatnich. Nowy-19 122 mm (4,80 cala) kalibru miał cios, aby przebić pancerz Tigera, w miejscu o średniej grubości.

IS-1 w akcji
Pierwszym z nich jest-1s dostarczone zostały i wydane pułkowi Czołgów Ciężkich Gwardii. Po ciężkich walk IS-85 został wydany do 1, 8 i 13. Pułki Czołgów Ciężkich Gwardii na Ukrainie. Tutaj były mocno zaangażowane w początku 1944 roku w Starokonstantinov, Korsun-Shevshenkovskiy i Fastov West Station Kijowa. Później najbardziej były widoczne podczas powstania na Słowacji.

poniedziałek, 28 lipca 2014

czołg ciężki T 35

Nazwa: T-35
Typ: czołg cięzki
Kraj pochodzenia: ZSRR
Rok produkcji: 1935
Wysokość: 3.45 m
Długość: 9.62 m
Szerokość: 3,2 m
Waga: 45 T
Pancerz: od 11mm do 30 mm
Silnik: 12 cyl 45L Mikulin M17
Moc: 500 KM
Moc/Masa: 11,11 KM/t
Prędkość: 30km/h
Zasięg: 150 km
Uzbrojenie: Główna: 76,2 mm (3 cale) pistoletu M27/32 (95 rund)
Sec: 2 x 45 mm (1,7 cala) broni 20K WN (225 naboi)
Sec: 6 x 7,62 mm (0,3 cala) DT karabinów maszynowych (10080 rund )
Załoga: 11 osób
Wyprodukowano: 61 sztuk

czołg sowiecki T 35

Geneza sowieckiego pancernika lądowego
Prace rozpoczęły się w 1930 roku w biurze projektowym OKMO bolszewickiej fabryki nad projektem ciężkiego czołgu do Armii Czerwonej. Dwa projekty wstępnie zaproponował, jeden z niemiecko-urodzonych inżynier Grotte - 100 tonowy potwór G-5, i inne, bardziej "rozsądne" 30-ton + czołg ciężki zaprojektowany przez N. Tsiets. Oba projekty były z wieloma wieżyczkami, podobnie jak inne europejskie projekty w czasie,brytyjskiej A1E1  Do lipca 1932 prototyp został ukończony. Zamiast w działo ze statku jak wczesniej planowano, był uzbrojony w regularnych 76,2 mm (3 cale). Prototyp ten miał dwie wieże z 37 mm (1,46 cala)  i dwa karabiny maszynowe. Projekt był nowy i nowatorski, przez co był obarczony wieloma błędami konstrukcyjnymi. Ponadto sprawny okazał sie dopiero drugi zbudowany prototyp.

T-35 wersja ostateczna Projekt
Aby ułatwić masową produkcjie, inżynierowie wybrali, jak najwięcej elementów z czołgu średniego T-28. Miał ten sam silnik, skrzynię biegów, główną wieże i wieżyczki wtórne, ale miał zawieszenie niestandardowe i unikalne roadwheels i wózki. Kadłub, wieża i płyty pancerne były montowane przez spawanie i nitowanie. Przód kadłuba wynosiła 30 mm (1,18 cala), natomiast wieżyczka była 20 mm (0,79 cala), tak jak po bokach, które również miały 10 mm (0,39 cala) z bocznymi osłonami. 1936, płyta przednia została podniesiona do 50 mm (1,97 cala), dodając 20 mm (0,79 cali) z aplikacją pancerza, tworzących dziób, jak i przebudowy klap opancerzonych kierowcy i pasażera. a głowica była głównym podobieństwem do modelu T-28. Głównym działem był pierwotnie 76,2 mm (3 cale) działa KT obr.1927/32 dostosowany z pułku obr.1927 pole-gun, później zastąpiony przez KT-28 pistolet z T-28, o -7 ° i 23 ° . Miał własny, niezależny system kontroli ognia, obejmujący standardowy teleskopowy zamek Sight TOP obr.1930 i peryskopowy widok zamka-PT-1 обр.1932. Przeciwieństwie do T-28, wtórne wieżyczki DT karabiny maszynowe
Czoł radziecki T-35 podczas parady w Moskwie 1 maja 1936r
zamontowane w oddzielnym systemem celowniczych. Trzeci został opcjonalnie zainstalowany na P40 zewnętrznego pancerza AA w 1938 roku. układ wieżyczkek wtórnych był specyficzny i był inspirowany pancernikiem morskim. Było en Echelonie z głównym 45 mm (1,77 cala) wieżyczki i mniejsze 7,62 mm (0,3 cala) te lekkie obok siebie wokół środkowej przedniej i tylnej środkowej przegrodzie. W 45 mm (1,77 cala) wieżyczki miał 225 pocisków w magazynku, i było w sumie 10.080 nabojów do karabinów maszynowych DT light. Układ napędowy składa się z napędu na tylne koła zębate, reszta nie ma siły napędowej. Osłony boczne składają się z sześciu płyt pancernych. Chociaż wiele jest wersji o rzeczywistym udziale dowódcy część taktyki stosowana zakłądała jego czynny udział w atakach. To był stary pomysł, biorąc swoje korzenie z koncepcji "pancernik", stosowanej przez Churchilla. Konfiguracja wielu wieżyczek, duże rozmiary i wysoka cena T-35 nie przyczyniły sie do zdublowania roli pancernika na lądzie. Mimo, że nie został zaprojektowany jako czołg szturmowy, nie było wyraźnie dla niego miejsca w sowieckiej taktyce.

Produkcja
W sierpniu1933, T-35 został standaryzowany i przyjęty do produkcji, której podjęła sie w Charkowie Fabryka Lokomotyw. Ostateczny projekt produkcji masowej różni się od drugiego prototypu. Kadłub został wydłużony, pancerz wzmocniony, i standardowe działo 45 mm (1,77 cala) zastępuje stare karabiny 37 mm (1,46 cala) z wieżami podobnymi do modelu BT-5, ale bez zwisu. Po pierwszej serii 20, a następnie do 1938 roku 35 maszyn, został opracowany nowy model, T-35B lub "model 1938". Ten miał ściętą wieże, zmodyfikowano progi i nowe koła napinające. Sześć pojazdów zostało zbudowane, i to koniec jego produkcji.

T-35 w akcji
Pierwszy T-35 zostały  wcielone do 5 Odrębnej Brygady Czołgów Ciężkich w Moskwie, i paradował 1 maja 1936 na Placu Czerwonym. Prawdopodobnie nie brał udziału w wojnie granicznej w Mongolii, w inwazji na Polskę i wojnie zimowej. W czerwcu 1940 r. były one postrzegane jako niemal przestarzałe i kosztowne w obsłudze, wiec podjeto decyzje o ich demobilizacji, konwersji lub przyporządkowania do akademii wojskowych. Zostały ostatecznie przeniesione do 8 Zmechanizowanego korpusu w dzielnicy Kijowa (Ukraina), w 67. i 68th Tank Pułki 34. Dywizji Tank. W lecie 1941 roku, 90% z tych zbiorników zostały utracone z powodu awarii mechanicznych, braku konserwacji, paliwa i często sabotuże ich załóg w postaci porzucenia. Dane te mogą być wyjaśnione przez swoją wielkośc i rzeczywistą nadwagę dla jej silnika i przekładni (podobny do T-28). Kilka pojazdów, które przeżyły były rejestrowane w czasie bitwy pod Moskwą w okresie zimowym 1941/42. Niemcy zdobyli wiele z nich, jeden został wysyłany do Kummersdorf do testów. Cztery maszyny były przeznaczone do obstawiania tyłow, i przeżyły wojnę. Jeden jest teraz wystawiany w Muzeum Kubinka i jest najprawdopodobniej sprawny.

środa, 23 lipca 2014

Czołg średni T-34/76

Nazwa: T-34/76
Typ: czołg średni
Kraj pochodzenia: ZSRR
Rok produkcji: 1938
Wysokość: 2.45 m
Długość: 6,68 m
Szerokość: 3 m
Waga: 26,5 T
Pancerz: Przód i boki górna część kadłuba do 47 mm (1,85 cala)
Hull góra / dół 20/15 mm (0.79-0.59 cala)
Turret 16 do 60 mm (0.63-2.36 w)
Silnik: V12,
Moc: 500 KM 2200 rpm
Moc/Masa: 17,5 KM/t
Prędkość: 400 km (250 mil) / 900 litrów
Zasięg: 400 km
Uzbrojenie: Główne: L11 76,2 mm (3 cale) pistolet
wtórne: 2x DT 7,62 mm (0,3 cala) karabinów maszynowych
Załoga: 4 osoby
Wyprodukowano: 35120 (84070 z T-34/85)

T-34 w całej okazałości


Punkt zwrotny w historii czołgów i 2 wojny światowej.
T-34 był i pozostaje legendą. Jest to nie tylko najwiecej wyprodukowany czołg z II wojny światowej, zbudowany w 84000 egzemplarzy (w porównaniu do 48.966 Shermana wszystkich wersji), ale również jednym z najdłużej pełniących służbę czołgów, jakie kiedykolwiek zbudowano. Wiele z nich jest jeszcze w różnym stopniu w zajezdniach w Azji i Afryce, niektóre aktywnie służyły w latach 90-tych (jak podczas wojny 1991/99 w Jugosławii). Były częścią niezliczonych sił pancernych na całym świecie od lat pięćdziesiątych do osiemdziesiątych. Podstawowa konstrukcja pobierano po raz pierwszy w 1938 z A-32, pochodzący z BT-7 M, a koniec eod amerykańskiego czołgu Christie. Pierwsza wersja T-34/76 to byłajako przykra niespodzianka dla pewnych wojsk niemieckich na jesieni 1941 roku, kiedy to po raz pierwszy dopuszczono T34 do walki masowo. Niemcy nie mieli nic porównywalnego. Nie tylko T34 byl w stanie poradzić sobie z błotem i śniegiem z ich dużymi spadkami, ale posiada  doskonałe połączenie grubego i bardzo efektywne nachylonego pancerza, broni, dobrej szybkość i autonomii, a przede wszystkim, ekstremalnych odporności, niezawodność, łatwość produkcji i konserwacji. Doskonały zwycięzca na wojnie przemysłowej i znaczący krok w projektowaniu czołgów.

Wcześniej prekursorem: T-32
Z BT-IS, A-20, i o nachylonej zbroi BT-SV (1936) , projekt z T-34 został ustanowiony daleko przed wojną na wzór tych czołgów przez zespół prowadzony przez inżyniera Michaiła Koshkin obiecał Stalinowi zastąpić serię BT lepszym "uniwersalnym czołgiem". Umiejętnie nachylony pancerz otaczającą potężny silnik V12 diesel, mniej wrażliwe niż silniki benzynowe o wysokiej liczbie oktanowej, zarówno w celu zwiększenia zasięgu i aby uniknąć rozerwania w płomieniach zbyt łatwo, jak BT-5 i BT-7 w czasie wojny przeciwko Japonii w Mandżuria. Pierwszy prototyp T-34 był ulepszonym T-32 z pogrubioną zbroi, która pomyślnie zakończonych prób terenowych w Kubince i została uproszczona do masowej produkcji. To był gotowy już na początku 1939 roku. projekt ZSRR. Pierwsze dwie serie wcześniej wyjechał z fabryki KhPZ w Charkowie (Ukraina) w trakcie pierwszego miesiąca 1940 roku, pod patronatem Siergieja Ordżonikidze. Od kwietnia do maja przechodzili duży wachlarz trudnych prób, przewracając przez 2000 km (1242 mil) z Charkowa do linii Mannerheima w Finlandii i do fabryki poprzez Moskwie.

T 34 podczas wojny w Korei
T-34 Model 1940
T-34 był w dużej mierze poprawione w trakcie badań i masowej produkcji zostały poprawione usterki i powołano nowy projekt we wrześniu przez następcę Koshkin przez głównego projektantanta Alexandra Morozowa. Wszystkie poprzednie modele, T-26 , BT-7 i ciężki wielu wieżyczkami T-28 ich produkcja spadła, aby zrobić miejsce dla nowego czołgu średniego. Produkcja była oddzielona, ​​Leningrad urządzaniu pistolet P-11, Charków V12 diesel, Moskwa podzespoły elektryczne i kadłub pancerny i montaż końcowy przeprowadzono w ciągnik fabryki Stalingrad. Od lipca 1941 r. wszystkie ośrodki produkcji narażonych zobaczył ogromny wysiłek, relokacji na wschód. Tylko Stalingrad pozostał na miejscu aż do końca bitwy, na początku 1943 roku i kapitulacji Paulusa ". Ale produkcja modelu 1940 była utrudniona przez różne braki. Kompleks pancerz kawałek kadłuba z przodu były trudne w produkcji, był brak diesli V12, więc większość zbiorników z serii Model 1940 wyposażono w Mikulin M-17 silnika BT czołgu w fabryce Gorkiego, a także tymczasowego przekazywania i sprzęgła. Początkowy L-11 76 mm (2,99 cala) pistoletu był krytykowany za to, że niskie prędkości wylotowej i F-34 został zaprojektowany, a nie na Gorkiego. Później wprowadzony do produkcji, wyposażania pierwszych jednostek w lipcu 1941 roku.

Ogólne pojęcie
Gdy wszystkie zaprojektowane elementy zostały połączone w nowej serii T-34 zostały wyposażony w 76,2  mm  działa, i była to podstawa we wszystkich wersjach do 1944. Był znany jako T-34/76, w przeciwieństwie do późniejszego T-34/85. Cewka-nowy ulepszony dzieki Christie zawiesinę wyposażone, a także zamierzonych diesli V12 i dostosowanie sprzęgła ze skrzynię biegów. Radioodbiornik 10-RT 26E został zastąpiony przez model 9-RS i utwory zostały nieco powiększone. Przedni pancerz został uproszczony do masowej produkcji, a także wiele innych elementów. Kiedy w swojej klasie, T-34 nie ma odpowiednika w świecie. On był w stanie połączyć niemal do perfekcji magiczny trójkąt prędkości, pancerza i uzbrojenia. Nachylony pancerz był dobrym rozwiązaniem, aby odwrócić najwięcej trafień, zachowując pewną grubość. W pierwszym spotkania w lipcu 1941 roku okazało się, że żaden niemiecki czołg był w stanie wiarygodnie stawić mu czoła. Ku rozczarowaniu oficerów niemieckich, ich strzały po prostu odbijały się od dobrze opancerzonych T-34. Nastała potrzeba stworzenia konkurenta i tak powstał Panther (Panzer V). T-34 został wyposażony w wiele wersji dział, wierz i nadwozia podczas swojego życia, ale prawie każdy kadłub miał swoją góre wyposażoną w barierki, aby umożliwić oddziałom radzieckim podróżować na czołgu uzupełniając braki sprzetu w transporcie. Żadna wersja za to nie była nigdy wyposażona w działo przeciwlotnicze i wielu zginęło z tego powodu w 1944 roku ze względu na nowe konwersje przeciwczołgowych Stuka (Ju-47D). T-34/76 był ostoją Armii Czerwonej od 1941 do końca od 1944 r., T-34/85 's, nowy czołg w niektórych aspektach, stopniowo je zastępuje. T-34 to był prawdziwy szok dla Niemców, ponieważ nie mieli nic podobnego. Nachylony pancerz okazał się bardzo skuteczny, mimo stosunkowo małej prędkości wylotowej pocisku, wypada korzystnie w porównaniu z działem pancernej III i IV w ich czasie. Ich silnik diesla był wytrzymały i jest w stanie poradzić sobie w niemal wszystkich ekstremalnych warunkach pogodowych, a ich szerokie tory były doskonale ukształtowane, aby poradzić sobie z "raspoutista morze" (błoto), jesienią i śniegiem w zimie. To był czołg łatwiejszy i w produkcji niż wszystkie modele Panzer i skuteczniejszy tak daleko, że dla wielu frontowych jednostek niemieckich T-34 wydawał się niezwyciężony. To nie była prawda, oczywiście.

Wnętrze czołgu T 34


Taktyka
Pod koniec 1942 r. przyszła nowa wersja, model 1942, ograniczone do niewielkich ulepszeń komfortu załogi oraz systemów wizyjnych. 76 mm (2,99 cala) działo może osiągnąc wysoką prędkość początkową pocisku również te, pociski przeciwpancerne. Były one śmiertelne dla wszystkich Panzers z wyjątkiem późnych, silnie opancerzonych wersji Panzer IV. W związku z tym wolniejsze, ale nie do zdobycia KV-1, są sparowane w setki "zabójczych drużyn". Ale taktyka niemiec, jak we Francji, okazała się lepsza, i oba dobrze skoordynowane ataki Stuka, jak również 88 mm (3,46 cala) pociski uniemożliwiły rosyjskim T-34 obronę. Podczas kampanii zimowej w Moskwie i później pod Stalingradem, T-34 były masowo zaangażowane po raz pierwszy i napierały na niemiecka obronę. Niemieckie czołgi zostały sparaliżowane przez lodowatą pogodę. Gumy z kół odklejały się, silniki nie odpalały i musiały zostać powoli ogrzewane, karabiny maszynowe często się cieły i mobilność była prawie niemożliwa, wąskie tory z Panzer III i IV, spowodowało, że dosłownie toną w śniegu . Plus, zła pogoda uniemożliwia jakiegolwiek wsparcie z powietrza, zapobiegając jakiejkolwiek pomocy z Luftwaffe. Jednak nowy Panther okazał sie lepszy od T-34 , który nadal miał stawiać mu opór, najcześciej tworząc sobie przewage liczebną. Taktyka ta okazała się decydująca pod Kurskiem, kiedy setki Panter i Tygrysów, jednocześnie skuteczne w dużej odległości, były przytłoczone przez tysiące strzelających T-34 ze wszystkich stron. Podobnie jak czołgi Sherman, dwa lub więcej T-34 poświęcono w celu umożliwienia innym strzelenie na wroga, uderzając w ich wrażliwy tył.

Problemy produkcyjne
T-34 nie był "doskonały" według oficeró niemieckich. Kiepska jakość montażu, niedbałe wykonanie
Zakład produkujący T 34
elementów i wiele innych braków, w połączeniu z ogólnie bardzo trudnymi warunkami eksploatacji, jak również niskie umiejętności szkoleniowe załogi, czasto nieudolnych dowódców, wziął swoje piętno na każdej dywizji wyposażonej w T-34. I mieli racje, w niektórych bitwach, ponad połowa czołgów biorących udział w walce została utracona z powodu awarii mechanicznych i innych początkowych problemów. Diesle były szczególnie wrażliwe na kurz i piasek. Pierwsze filtry były nieskuteczne.Kiepski końcowy montaż przekładni i sprzęgła często ulegał awarii pod wpływem drgań. Linie montażowe, ze względu na niemiecki atak, szybko zostały przeniesione i boleśnie wprowadzone do pracy w trudnych warunkach (czasami obrabiarki działały przed zainstalowaniem dachu) w Dzherzhinski railcar Ural fabryki w Niżnym Tagil fabryki ciągników i Stalina w Czelabińsku ("Tankograd "). Ale do jesieni 1942 roku, produkcja była największa we wschodniej części Stalingradu. T-34s zostały rzucone do walki tuż przy drzwiach fabryki.

T-34/76 model 1941
Model ten był projektowany z poprzedniego modelu z 1940 . Prawie wszystko zostało poddane kontroli dla produkcji masowej, jak zamontować nowe działo, spawanie wmontować wieżyczkę z nowym, jednym, szerokim lukiem, i wiele innych części. Dodano pojedynczy właz ze wzgledu na łatwość produkcji, ale był ciężki i łatwo się zacinał, blokując wszystkich wewnątrz. W rzeczywistości to był znienawidzony przez załogi (które ucierpiały z powodu słabego komfortu i słabej ergonomii), szybko nazwany "pirozhok" . Bardzo duże tylne osłony wylotowe były kolejnym elementem, którego nie powinno być. Wieżyczce brakowało wystarczającej ochrony dla dowódcy, bez luki celowej, posiadał przesuwny peryskop. Pojedyncza ciężka klapa, otwierana do przodu, miała jedną szczelinę wizji, często niewyraźną lub brudną. Ponadto dowódca był również odpowiedzialny za ładowanie broni, ze względu na liczę załogi równa czterech mężczyzn. Później wiele modeli miało dodatkowe pancerze jak model 1942 ekranami ("z płyt"), aby odpowiedzieć na ostatni rozwój broni niemieckiej. Amour w dużym stopniu ulepszone w porównaniu do modelu 1940 (lub "modelu A"). Niektóre 324 T-34 Model zajazdów zostały uzbrojone w specjalne działo wysokiej prędkości 57 mm (2,24 cala) gun ZiS-4 lub ZiS-4M, pod nazwą T-34/57, i wykorzystywane jako łowców-cystern, w szczególności podczas Bitwa o Moskwę.

Modele T-34/76 1942/44
Ponieważ standardowe obrabiarki używane do T-34 nie było łatwo dostosować, specyfika produkcji była ograniczona. Wiele funkcji T-34 pozostało bez zmian do 1943 roku, pomimo skarg załóg i ich dowódców. Jeszcze prostsze i tańsze części i metody zostały zastosowane, jak i zautomatyzowanego spawania płyty. Na przykład, wspólny C-34 działo uproszczone do punktu, w którym potrzebne były mniejsze kawałki niemal 200 (od 861 do 614). Były to najczęściej F-34 L/42.5, TMFD-7 i PT4-7, które uniemożliwiły załogom korzystanie broń na długi dystans, na Niemców. Doprowadziło to do agresywnych taktyk opartych na stałych manewrach, podczas gdy niemieckie czołgi mogły stać z dala i ostrzeliwać cele z odległości. Ale w 1942 przyszedł lepszy model D z nową wieżyczka, sub-produkt opuszczonego projektu T-34M, w którym był wielki postęp w stosunku do poprzednich modeli. Warto zauważyć, że duża klapa została usunięta i zastąpiona przez oddzielne włazy (ochrzczona "Myszka Miki" przez Niemców), na jesieni 1943 roku, nowa, specjalnie zaprojektowana kopuła dowódcy. Mimo to,  koszty produkcji i czas zmniejsza się o 50%, pomimo faktu, że większość pracowników, teraz przeszla do walki, i została zastąpiona przez kobiety, dzieci i inwalidów lub starszych ludzi. W 1943 roku tempo produkcji  T-34 było na poziomie około 1300 miesięcznie. Ostatni model był T-34/76 Model 1944 G lub z uproszczonej ZiS S-53 działo, radio, wieża i ulepszona kopuładowódcy. Jednakże, produkcja stopniowo zmniejszyła się w dużej mierze na lepsze T-34/85.

T-34/85
Jak wojna trwała, niemiecki Panzers znacznie się poprawił, głównie przez poczynienia T-34. Biuro projektowe Morozow był świadomy ograniczeń ich 76 mm (2,99 cala) działa, zwłaszcza po bitwie pod Kurskiem, podobnie jak jego zasięgu i niewystarczających zdolności przebijania pancerza. Na nowy model potrzebna była duża prędkość, która wywodzi się z udanej broni przeciwlotniczej, ZiS 85 mm (3,35 cala), naśladując legendarnego niemieckiego Flak 88 mm (3,46 cala). Projekt mający na celu zastąpienie zarówno KV-1 i T-34 był T-43. Po bitwie pod Kurskiem-T43 został porzucony i wykorzystywany do poprawy wieży T-34, i stanie sie znany jako T-34/85. Były dwa główne ulepszenia, z których pierwszym jest nowe Działo, o wiele bardziej skuteczne, now wieżyczka i wiecej przestrzeni wewnątrz dla pięciu członków załogi. Dowódca został zwolniony z ładowania, rozkazuję tylko. Ta nowa wersja okazała się o wiele lepsza i stopniowo zastępuje wcześniejsze wersje. T-34/85 nie był odporny na Tiger, 88 mm (3,46 cala) i Pak 40. Większa wieżyczka również była łatwiejszym celem. Produkcja T-34/85 osiągnęła 22.559 sztuk.

T-34/76s
Ponieważ wojna przebiegała bardzo źle dla Sowietów do grudnia 1942 roku przynajmniej, wiele T-34s zostały przejęte podczas Blitzkrieg. W procesie, Wehrmacht szacunkowo przejął 400 czołgów, z prawie wszystkich egzemplarzy z modelu 1940 od do 1943 roku pod nazwą Panzerkampfwagen T-34 (r) lub T-34 747 (r) do T-34/76 . Ponieważ Niemcy byli pod wrażeniem tych czołgów (Guderian, von Kleista i Blumentritt między innymi), zabrali wszystkie możliwe środki w celu przywrócenia szali zwyciesktwa na wswoją korzyść. Przez iększość czasu, prawie nic nie zmieniło, ale niemieckiego kamuflażu specyficzne i bardzo duże Balkankreuz "malowano na wieży, kadłuba i dachu. Duże swastyki zostały również wykorzystane w celu bycia nieomylnie zestrzelonym przez niemieckie samoloty bojowe i załóg czołgów, które zwykle opierają się na spekulacjach co do sylwetki. Dodali również więcej sprzętu i dodatkowe płyty pancerne, głównie na sidetrain, a później, od T-34/85, płyt wieży obronnych. Pierwszy użytkownik  T-34 był regularnie Wehrmacht , który zawierał wiele modeli z 1941 i 1942. Wszystkie jednostki zostały wysłane w celu odrestaurowania na  przechwycone warsztaty w Rydze, ale także Marienfeld i Goerlitz, otrzymując nowe radio, wyposażona w nie kopuła dowódcy w niemieckim stylu, nowe włazy i inne małe urządzenia. Wiele ciężko uszkodzonych T-34s były trzymane jako na części lub części rezerw usunięto wieżyczki i zamontowane na wielu pociągach pancernych (Panzerzug), które przemierzały front wschodni., ale największa część wykorzystano w regularnych jednostkach i niektóre przez oddziały SS, jak 3. Dywizji Pancernej SS "Totenkopf" i "Das Reich". Dodali Schürzen, pudełka do przechowywania, narzędzi, radia i kopuły dowódcy usunięty z uszkodzonego Panzer IIIs i kroplówki. Jednostki te włączono także garść dostaw T-34 konwersji (Munitionspanzer T-34 (r)) i kilka konwersji AA (Flakpanzer T-34 (r)). Ukraińska "Siły Wyzwolenia" z Własow stosowany również wiele przechwyconych T-34, które pokazały się herb z tradycyjnym krzyżu St Andre i "ROA" (dla rosyjskiej Armii Ochotniczej).
Finowie zdobył również wiele T-34.


Zimna wojna i eksport


T-34/85 nadal był produkowany od końca wojny we wrześniu 1945 roku. Te czołgi tworzą większość sowieckiej ofensywy letniej sierpnia 1945 r. w Mandżurii. Udowodnili znacznie przewyższa wszelkie japońskie czołgi i działa. Nadal był tani w produkcji, stosunkowo tanie w utrzymaniu i był ogólnie lepszy od wielu czołgów alianckich w swoim czasie, ale gorsze od brytyjskich Centurion, amerykańskiego M26 Pershing oraz M4 Sherman. Z ogromnych zasobów dostępnych i nowych generacji czołgów pochodzących z IS-3 (jak masowej produkcji T-54/55), wiele T-34s zostały wysłane do sojuszników ZSRR i państw satelickich za żelazną kurtyną. Ostatecznie stanowiły część sił pancernych wykorzystanych w wojnie koreańskiej (które znane były jako Typ 58). Tworzyli również trzon pancerny sił wielu krajów arabskich na Bliskim Wschodzie (takich jak Syria i Egipt), obok nabierającego znaczenia Shermana i zdecydowanie lepszego izraelskiego centurion. Również tworzą one istotną część pułków pancernych (z nowszych T-54s i T-55s) z Północnego Wietnamu. Zostały sprzedane do wielu krajów wschodzących, czasami ledwo zmodernizowany z lepsza optyka i elektronika, i pozostał w służbie do końca zimnej wojny. Użytkownicy są lub byli: Albania, Austria, Bułgaria, Cypr, Czechosłowacja, Kuba, Finlandia, NRD, Węgry, Polska, Rumunia, Jugosławia, Afganistan, Indonezja, Irak, Laos, Mongolia, Korea Północna, Palestyna, Pakistan, Republika Ludowa Chiny, Syria, Wietnam, Jemen Południowy, Jemen Północny, Afryka, Algieria, Angola, Republika Konga, Egipt, Gwinea Równikowa, Etiopii, Gwinei, Gwinei-Bissau, Libii, Mali, Mozambiku, Namibii, Somalii, Sudanu, Togo, i Zimbabwe.

wtorek, 22 lipca 2014

Czołg Średni A-20, A-32 i T-32

Nazwa: A-20, A-32 i T-32
Typ: czołg średni
Kraj pochodzenia: ZSRR
Rok produkcji: 1938
Wysokość: 2.43 m
Długość: 5,76 m
Szerokość: 2.73 m
Waga: 19,2 T
Pancerz: od 13 mm do 30 mm
Silnik: V12,
Moc:  450 KM  2200 rpm
Moc/Masa: 17,5 KM/t
Prędkość: 74,1 km/h
Zasięg: 320 km
Uzbrojenie: 1 armata L-10 kal. 76,2 mm
2 karabin maszynowy DT kal. 7,62 mm.)
Załoga: 4 osoby


BT-IS
Linia T-34 może być wstecz do zbiornika Christie. Zbiornik ten był związany z rewolucyjnego systemu zawieszenia, który był podstawą rosyjskiego przemysłu zbiornika światło z 1936 roku. Seria BT został uaktualniony do tego stopnia, że ​​ostatni prototyp BT-IS, sam pochodzi z sukcesem BT-7, było prawie czołg średni niż lekki czołg zwiadowczy. A-20, obok zbiornika w linii, w połączeniu podwozia i zawieszenia BT-IS z nową wieżą i testowane na BT-SV (1936) pochylonej zbroi.

A-20, T-34 prawdziwy prekursor
-20 miała znacznie większy, niż prostsze kadłub poprzedniego BT-IS, które zachowują wiele cech zbiornika Christie. To pozwoliło szybciej produkcji i nowe, nachylenie jednostronna głowica została zamontowana. Został on wyposażony w standardzie BT 45 mm (1-77 cali) szybko wypalania, przeciwpancerne i broń anty-osobowych. Kadłub dość cięższe, około 31 ton, w porównaniu do 25 z BT-IS. Pomimo tego, że nie było lepiej opancerzony, był nieco wolniejszy, ale miał większy zasięg i więcej amunicji.

Zmodernizowane-32
Prototyp-32 bezpośrednio wywodzi się z A-20. Osiem utworów kołowe były niewystarczające, aby poradzić sobie z dodatkową masę kadłuba, więc dwa więcej roadwheels dodano. Utwory zostały lekko poszerzony, pancerz został zagęszczony, ale główną cechą było zamontować rozporządzenie krótka lufą L10 76,2 mm (3 cale) pistoletu, który miał o wiele więcej energii niż cienkie 45 mm (1,77 cala). A-32 był już właściwie nazywa czołg średni, ale był szybszy niż w wielu średnich zbiorników w służbie wtedy. Chociaż pochyłego pancerza był jeszcze stosunkowo słaby, że dał tym zbiorniku dobrą moc odchylające strumień na wiele zbiorników, które wciąż wystrzelonych pocisków niskiej prędkości. -32 przeszedł wszystkie testy i został szybko wprowadzony do ograniczonej produkcji.

T-32
T-32 był w istocie rodzaj "pre-produkcji" środowisko testowe dla T-34. Było prawie identyczne z A-32, z wyjątkiem zastąpienia w krótkim lufy L10 z nowym L11 pistoletu o dużej prędkości. Ten pistolet był użyteczny zarówno przeciw czołgom i celów naziemnych podobne, choć brakowało trochę ponczu. Recepta na sukces i masowej produkcji dobrze wyważony, średnio zbiornika wyznaczono na rosyjskiej armii. To doświadczenie utorowały drogę do nowego modelu, z cięższej zbroi, T-34.