czwartek, 19 lutego 2015

BA-64

Nazwa: BA-64
Typ: lekki samochód pancerny
Kraj pochodzenia: ZSRR
Rok produkcji: 1942-46
Wysokość: 190 m
Długość: 3.66 m
Szerokość: 1.69 m
Waga: 2.4 T
Pancerz: 4 do 15 mm (w), 0.24-0.59
Silnik: 4-cylindrowy benzynowy GAZ MM
Moc: 80 KM
Prędkość: 55 km/h
Zasięg: 300 km
Uzbrojenie: 1 karabin maszynowy DT kal. 7,62 mm
Wyprodukowano: 9910 sztuk
Załoga: 2 (dowódca/strzelec, kierowca)

BA-64 lekki samochód pancerny armii czerwonej
Standardowy lekki samochód pancerny na wyposażeniu armi radzieckiej. Doświadczenie z BA-20. Był jedynym lekkim samochodem pancernym na II wojnie po wschodniej stronie frontu wschodniego po wycofaniu BA-20 , dlatego wyprodukowano ich aż niecałe 10000 sztuk. Jak łatwo się domyślić nie był skomplikowany w produkcji a jego projekt powstał w rekordowym czasie dwóch miesięcy. Konstruktorem wiodącym był inż. G.M.Wasserman. W skład zespołu weszli: F. A. Lepiendin, J. N. Soroczkin, B. T. Komarewskij i W. F. Samojłow. Pierwszy prototyp, zbudowano jesienią 1941. 3 marca 1942 nowy samochód pancerny został przyjęty do uzbrojenia Armii Czerwonej.
poprzednich serii samochodów pancernych pozwoliło uzyskać modelowi BA-64 jako pierwszemu w armii Rosjan napęd na cztery koła. Było to ogromne ułatwienie do jazdy po trudnym terenie, z tego względu postanowiona zaprzestać
BA-64 lekki samochód pancerny armii czerwonej


środa, 18 lutego 2015

BAI-6

Nazwa: BAI-6
Typ: Ciężki samochód pancerny
Kraj pochodzenia: ZSRR
Rok produkcji: 1933-39
Wysokość: 2.10 m
Długość: 4.85 m
Szerokość: 2.20 m
Waga: 5,1 T
Pancerz: 9 do 15 mm (w), 0.24-0.59
Silnik: 4-cylindrowy benzynowy GAZ
Moc: 40 KM
Prędkość: 55 km/h
Zasięg: 200 km
Uzbrojenie: Główna: 1 x 45 mm (1,77 cala) 20K
Uzbrojenie dodatkowe: 2 x 7,62 mm DT (0,3 cala) karabiny maszynowe
Wyprodukowano: 566 sztuk
Załoga: 4 (dowódca, strzelec, przedni strzelec, kierowca)



W programie rozwoju samochodów pancernych, wdrożonym przez główne dowództwo Armii Czerwonej, zaplanowano wyposażenie wojsk w średnie samochody pancerne z uzbrojeniem armatnim. Do tego celu zaplanowano użycie trzy-osiowych podwozi z ciężarówek. Początkowo były to importowane pojazdy Moreland, jednak potem zaczęto używać podwozi z forda-timken. BA-6 powstał jako wóz który miał zachować zalety BA-3, przy braku takich wad jak przeciążone podwozie i silnik oraz słabe właściwości terenowe. W tym celu zmodyfikowano podwozie zwiększając rozstaw kół z 1585 do 1600 mm, a ich bazę zmniejszając z 3220 do 3200 mm. Wzmocniono przy tym tylne mosty i zmodyfikowano skrzynię przekładniową. Zachowano koła z oponami 6.50-20, ale opony pneumatyczne zastąpiono wypełnionymi gąbczastą gumą co zwiększyło odporność opon na ostrzał, ale zmniejszyło prędkość maksymalną. Zmieniono także konstrukcję kadłuba likwidując właz w tylnej płycie. Dzięki tym działaniom masa pojazdu spadła do 5,12 t. Pancerny kadłub z płyt pancernych o grubości do 8 mm miał kształt podobny jak w innych sowieckich średnich
samochodach pancernych. W przedniej części kadłuba znajdował się przedział silnikowy, a za nim stanowiska kierowcy i strzelca kadłubowego czkm DT. Za ich stanowiskami kadłub obniżał się, a na jego płycie stropowej umieszczona wieża pancerna pochodząca z czołgu lekkiego
 T-26 (w wersji z 1933 roku). Wewnątrz wieży stanowiska mieli dowódca i ładowniczy. Obsługiwali oni armatę 20K ob. 1932 kalibru 45 mm i sprzężony z nią czkm DT. Po bokach kadłuba zamocowane były dwa koła zapasowe. Mogły się one obracać i pomagały pokonywać przeszkody terenowe. Aby ułatwić obsługę silnika po bokach przedziału silnikowego znajdowały się otwory zamykane uchylnymi klapami. Pojazd napędzany był silnikiem GAZ-AA. Był to czterocylindrowy silnik gaźnikowy o pojemności skokowej 3285 cm³ i mocy 40 KM przy 2200 obr/min. Napęd przenoszony był na koła przy pomocy skrzyni biegów z czterema biegami do przodu i jednym wstecznym. Skrzynia biegów była wyposażona w reduktor podwajający liczbę biegów.

sobota, 14 lutego 2015

BAI-M

Nazwa: BAI-M
Typ: Ciężki samochód pancerny
Kraj pochodzenia: ZSRR
Rok produkcji: 1933-34
Wysokość: 2.10 m
Długość: 4.85 m
Szerokość: 2.20 m
Waga: 5,1 T
Pancerz: 9 do 15 mm (w), 0.24-0.59
Silnik: 4-cylindrowy benzynowy GAZ
Moc: 40 KM
Prędkość: 55 km/h
Zasięg: 200 km
Uzbrojenie: 1 x 37 mm (1,46 cala) 7K gun
2 x 7,62 mm DT (0,3 cala) karabiny maszynowe
Wyprodukowano: około 90 sztuk
Załoga: 4 (dowódca, strzelec, przedni strzelec, kierowca)


Prace nad serią samochodów opancerzonych BAI rozpoczęły się w 1932 roku z własnej inicjatywy biura projekcyjnego Izhorsk, na czele z nijakim Dyrenkov'em. Była to pierwsza konstrukcja radziecka wyposażona w potrójną oś podwozia. Powstał w wyniku doświadczeń i badań przy użyciu "Ford'a Timken", Od którego odziedziczył wiele cech, miedzy innymi 40 konny silnik forda, zawodną skrzynię biegów oraz podówjny. Ostatecznie model BAI był punktem wyjściowym dla całej serii ciężkich samochodów pancernych BAI-M, BA-3, BA-6, 9 i BA-BA-10.


piątek, 13 lutego 2015

BA-20

Nazwa: BA-20
Typ: samochód pancerny
Kraj pochodzenia: ZSRR
Rok produkcji: 1936-42
Wysokość: 2.20 m
Długość: 3.75 m
Szerokość: 2.00 m
Waga: 2 T
Pancerz: 6 do 15 mm (w), 0.24-0.59
Silnik: 4-cylindrowy benzynowy GAZ MM
Moc: 50 KM
Prędkość: 80 km/h
Zasięg: 300 km
Uzbrojenie: Główne: DT  karabin maszynowy 7,62 mm (0,3 cala), 1323 pociski
Wyprodukowano: około 1567 sztuk
Załoga: 3 (dowódca, strzelec, kierowca)


W 1934r wojsko radzieckie wyraziło zapotrzebowanie na lekki samochód pancerny, z lepszymi właściwościami jezdnymi niż  FAI. Rozpoczęcie produkcji BA-20 pokryło się z zakończeniem produkcji GAZ-A, przez co został obdarowany nowym silnikiem GAZ MM o mocy 50 KM. Powstał na bazie FAI, gdzie wiele elementów nie zostało zmienionych, miedzy innymi  położenie drzwi, włazów, szczelin wizyjnych i koło zapasowe. Pierwsze prototypy były gotowe w 1936r. Komisja stwierdziła tylko dwie wady, była to słaba widoczność przy prędkości większej niż 15 km/h oraz słabe uzbrojenie, co zostało naprawione poprzez dodanie karabinu maszynowego.