wtorek, 21 kwietnia 2015

samochód pancerny/transporter TERRÄNGBIL M / 42D SKP

Nazwa: TERRÄNGBIL M / 42D SKP
Typ: samochód pancerny/transporter
Kraj pochodzenia: Szwecja
Rok produkcji: 1942-45
Wysokość: 2.30 m
Długość: 6.20 m
Szerokość: 2.30 m
Waga: 8.5 T
Pancerz: odd 4mm do 20mm.
Silnik: Scania-Vabis 4-cylindrowy benzyna,
Moc: 115 KM @ 2300 rpm
Prędkość: 45 km/h
Zasięg: 300 km
Uzbrojenie: 2x ksp m / 36 karabiny maszynowe, 6/8 x 63 mm (2,48 cala)
Wyprodukowano: 150 sztuk
Załoga: 3 (kierowca, pilot, strzelec) + 7 żołnierzy

TERRÄNGBIL M / 42D SKP
Prace nad transporterem zostały wszczęte w skutek zapotrzebowania przerzucania w krótkim czasie dużej liczby żołnierzy w bezpieczny sposób, i tak powstał uzbrojony transporter TERRÄNGBIL M / 42D SKP, który oprócz załogi mógł przewieść dodatkowo 7 żołnierzy w krótkim czasie na pole walki. W projekt zaangażowano standardowe podwozie volvo i scania, co wpłynęło pozytywnie na szybkość produkcji oraz koszty. Pancerz był pochylony, tak by było jak najwiecej miejsca gdy żołnierze siedzą, Był to pojazd bardzo lekko uzbrojony, karabin miał raczej na pewno zadania obronne. Pojazd przechodził wiele modernizacji, i można go spotkać w armiach krajów trzeciego świata oraz w szwedzkim muzeum.
TERRÄNGBIL M / 42D SKP

czwartek, 2 kwietnia 2015

czołg lekki STRIDSVAGN M / 41

Nazwa: STRIDSVAGN M / 41
Typ: czołg lekki
Kraj pochodzenia: Szwecja
Rok produkcji: 1942-43
Wysokość: 2.14 m
Długość: 4.54 m
Szerokość: 2.55 m
Waga: 11 T
Pancerz: 15-50 mm
Silnik: Scania-Vabis 1664c
Moc: 142 KM
Prędkość: 45 km/h
Zasięg: 270 km
Uzbrojenie: 37 mm (1,45 cala) Bofors m / 38 L-37 lub L-40,  2x Madsen M39 cal.303 (7,7 mm) karabiny maszynowe
Wyprodukowano: 220 sztuk
Załoga: 4 osobowa

STRIDSVAGN M / 41
W styczniu 1937, szwedzka komisja została wysłana do Niemiec, Polski i Francji, aby przetestować modele czołgów do ewentualnego zakupu lub licencjonowanej produkcji. Jednak tylko Panzer I został ostatecznie poddany szczegółowym badanią, jednak jak się okazało, nie było możliwości by pozyskać licencję, poszukiwania rozpoczęto w czechosłowacji od CKD, Od licencjonowanego pobratyńca był jednak lepiej opancerzony, przez co cięższy jak i miał mocniejszy silnik. Strv M / 41 SI służył w pułku P3 w Strängnäs, zawarte z kompanii czołgów lekkich 10 Brygady pancernego.

STRIDSVAGN M / 41

STRIDSVAGN L-60 M / 38,39,40

Nazwa: STRIDSVAGN L-60 M / 38,39,40
Typ: czołg lekki
Kraj pochodzenia: Szwecja
Rok produkcji: 1936-41
Wysokość: 2.07 m
Długość: 4.80 m
Szerokość: 2.05 m
Waga: 9.11 T
Pancerz: 5-50 mm
Silnik: Scania-Vabis V8, 1664 cc
Moc: 145 KM
Prędkość: 45 km/h
Zasięg: 270 km
Uzbrojenie: Bofors 37 mm (1.46 in) m/38 gu, 2x Madsen cal.303 machine-guns
Wyprodukowano: 219 sztuk
Załoga: 3 osobowa

Przed 1936 rokiem szwedzka armia miała w posiadaniu jedynie prototypowe egzemplarze  stridsvagn-m21-29 które pełniły służbę od zakończenie I wojny światowej. Nowy pojazd pancerny miał być zaawansowany technicznie, i tak też się stało, Posiadał w całości spawany kadłub, rozwijał prędkość ponad 40 km/h i posiadał solidny pancerz utrzymujący się na dobrze wyważonym zawieszeniu. Faktem jest, że szwecja zachowała neutralność w czasie II wojny światowej, jednak szwedzi nie mieli zamiaru czekać z założonymi rękami, na rozwój sytuacji i zaczeli się zbroić tworząc 219 jednostek STRIDSVAGN L-60 M / 38,39,40.

STRIDSVAGN M/21-29

Nazwa: STRIDSVAGN M/21-29
Typ: czołg lekki
Kraj pochodzenia: Szwecja
Rok produkcji: 1918-21
Wysokość: 2.52 m
Długość: 5.07 m
Szerokość: 2.05 m
Waga: 9.7 T
Pancerz: 8-14 mm
Silnik: Daimler-Benz 4-cylinder gasoline
Moc: 60 KM
Prędkość: 16 km/h
Uzbrojenie: Ksp m/14 6.5 mm (0.26 in) light machine-gun
Wyprodukowano: 10 sztuk
Załoga: 2 (dowódca/strzelec, kierowca)

STRIDSVAGN M/21-29
Prototyp został stworzony pod koniec I wojny światowej, Został sprojektowany na podstawie przejętego od armii brytyjskiej Whippet'a, To własnie jemu zawdzięcza wyglad i rozwiązania techniczne, jednak szwedzka wersja posiadała porządniejsze opancerzenie, sięgające nawet 14 mm, co było niezłym osiągnięciem jak na obecne czasy. Miało powstać wiele egzemplarzy tego pojazdu, jednak wojna się zakończyła, i zapotrzebowanie zmalało, przez co powstało jedynie 10 sztuk pojazdów, które nie przeszły chrztu bojowego. Niektóre z nich służbę zakończyly w 1938 roku jako pojazdy szkoleniowe.
STRIDSVAGN M/21-29