sobota, 1 marca 2014

Samochód pancerny Škoda-Fiat Torino

Nazwa: Škoda-Fiat Torino
Typ: samochód pancerny
Kraj pochodzenia: Republika Czechosławacji,
Rok produkcji: 1919
Wysokość: 2.65 m
Długość: 5.44 m
Szerokość: 2.0 m
Waga: 6.25 T
Pancerz: Od 5 do 6 mm (0,2 do 0,23 cala)
Silnik: Fiat 4-cylindrowy 5650 cm3
Moc: 64 KM.
Moc/Masa: 10.25 KM/t
Prędkość: 15 km/h
Zasięg: nieznany
Uzbrojenie: 2x Maxim cal.303 MG08 karabiny maszynowe chłodzone cieczą
Załoga: 5 osoby
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 12 pojazdów


Škoda-Fiat Torino została wyprodukowana na podstawie rozkazu MNO, który głosił zaopatrzenie armii Czechosłowackiej w kilka wozów pancernych. Zadanie te powierzono czeskiej skodzie, która korzystając z podwozia ciężarówki Fiat 18BL stworzyło pierwszy czechosłowacki pojazd bojowy. Pojazd miał być mobilny i dobrze uzbrojony, przez co skoda zaprojektowała samochód z dwoma wieżyczkami u góry. Po pomyślnym przejściu testów pierwszych trzech sztuk zgłoszono zapotrzebowanie na kolejne kilka sztuk. Projekt posiadał cztery koła, z czego tylko tylne miały napęd, otulone były one bezdętkową twarda gumą. Nad komfortem jazdy czuwały amortyzatory piórowe, rozmieszczone przy każdym kole jeden. Blachy pancerne grubości 5 mm - 6 mm przymocowane zostały do ramy za pomocą nitów. Po przystąpieniu do służby w 1920 roku szybko zaczęły wychodzić na jaw jego wady konstrukcyjne, przez co 8 pojazdów zezłomowano juz w 1925 roku, a ostatnie cztery sztuki w 1929 roku pozostawiajac tylko zdjecia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz