czwartek, 27 lutego 2014

Czołg średni CHAR RENAULT D1

Nazwa: CHAR RENAULT D1
Typ: czołg średni
Kraj pochodzenia: Francja
Rok produkcji: 1931-35
Wysokość: 2.14 m
Długość: 4.81 m
Szerokość: 2.14 m
Waga: 14 T
Pancerz: do 30 mm
Silnik: Renault V4
Moc: 74KM
Moc/Masa: 7.05 KM/t
Prędkość: 18 km/h
Zasięg: 90 km
Uzbrojenie: 1 działko SA34 kal. 47 mm
2 x karabin maszynowy kal. 7,5 mm
Załoga: 3 osoby
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 160 pojazdów

Czołg średni CHAR RENAULT D1

Czołg średni CHAR RENAULT D1
Renault NC Char D1 – zaprojektowany w 1926 roku francuski średni czołg wsparcia piechoty wszedł do
służby w 1931.
Był jednym z pierwszych na świecie czołgów z odlewaną wieżą. Masa czołgu 14 ton, napędzany 4-cylindrowym silnikiem benzynowym, chłodzonym cieczą, który pozwalał na rozwinięcie prędkości ok. 20 km/h. Załogę stanowiło trzech ludzi.
W ramach francuskiego planu z 1926 stworzenia lekkiego czołgu wsparcia piechoty przekonstruowano produkowany seryjnie czołg Renault NC1 na prototyp Char D1 (Czołg D1). Czołg ten był produkowany w latach od 1931 do 1935, wyprodukowano ogółem 160 sztuk. Do 1936 czołgi były wyposażone w wieże z czołgu Renault FT-17 oznaczoną ST1, gdyż wieża ST2 była opóźniona w rozwoju w stosunku do czołgu. Wieża ST2 (Schneider Tourelle) była uzbrojona w krótkolufową armatę czołgową kalibru 47 mm SA34 ze sprzężonym karabinem maszynowym Reibel 7,5 mm. W przedniej części kadłuba znajdował się jeszcze jeden km Reibel 7,5 mm. Czołg służył w pierwszej połowie lat trzydziestych jako podstawowy czołg armii francuskiej, ale szybko został uznany za konstrukcje przestarzałą i zastąpiony czołgiem Somua S-35. W zamierzeniu był projektowany jako czołg lekki ale ostatecznie po zamontowaniu wieży przybrał charakter czołgu średniego, nie mniej w przedwojennej terminologii francuskie był uważany za czołg lekki.
Czołg średni CHAR RENAULT D1
W 1928 firma Renault otrzymał zamówienie na dwa różne prototypy „lekkiego czołgu wsparcia piechoty” opartego na konstrukcji czołgu Renault NC1, będącego modyfikacją najlepszej konstrukcji francuskiej z I wojny światowej, czołgu Renault FT-17. Armia francuska używała oznaczenia Char D, firma Renault używała oznaczenia NC28. Na obydwu prototypach testowano nowe rozwiązania konstrukcyjne, między innymi pierwszy z prototypów (oznaczony NC1 a potem NC2) został wyposażony w wieżyczkę (SRA Char de Bataille) z dwoma sprzężonymi karabinami maszynowymi. Ostatecznie armia wybrała w marcu 1929
Czołg średni CHAR RENAULT D1

drugi prototyp wyposażony w armatę oznaczony jako NC3 i zamówiła serie przedprodukcyjną w wysokości 10 sztuk. Był oznaczony przez fabrykę jako NC31. Czołgi zostały dostarczone przez Renault bez wieży w cenie 400,000 FF (ok. ówczesnych 140,000 zł) sztuka. Wieże typu ST1 zostały zamówione w firmie SchneiderPo przetestowaniu czołgów z serii przedprodukcyjnej i wprowadzeniu potrzebnych zmian w konstrukcji. Armia francuska zamówiła 150 czołgów w cenie 375,000 FF (ok. ówczesnych 131,000 zł) za sztukę bez wieży ST2, które zostały zamówione ponownie w firmie Schneider. Wieża ST2 ważyła 1788 kg. i kosztowała 100,000 FF (ok. ówczesnych 35,000 zł). W związku że firma Renault otrzymała zamówienie na dalszy rozwój projektu, wyprodukowany czołg został oznaczony jako Char D1, a nowe projekty zostały oznaczone Char D2 i Char D3. Po wejściu do służby, czołgi służyły w elitarnych batalionach 507, 508 i 510. Szybko został uznane za przestarzałe i nie nadające się do użycia w linii. Dlatego w 1937 zostały wysłane do służby w kolonialnej w Algierii. W związku z atakiem niemieckim na Francję 43 czołgi zostały wysłane z powrotem do Europy,gdzie przybyły bez przeszkód na początku czerwca 1940 w składzie 67 BCC. Na froncie zostały zastosowane jako wsparcie senegalskiej 6 dywizji zmotoryzowanej. Podczas walk zostały zdziesiątkowane przez ogień niemieckiej artylerii przeciwpancernej. Z ogólnej liczby 43 czołgów, 25 zostało kompletnie zniszczonych w walce, 18 zostało zdobytych przez Niemców i wcielonych do służby patrolowej pod oznaczeniem Panzerkampfwagen 732 (f).
Wyprodukowano około 160 sztuk tego pojazdu w dwóch wersjach:
10 Char D1A - posiadał armatę 37 mm umieszczoną w wieży zapożyczonej od czołgu Renault FT17 oraz dwa km 7,5 mm w wieży i kadłubie, pancerz przedni o grubości 30 mm.
150 Char D1B - był uzbrojony w armatę 47 mm SA 34 plus dwa km 7,5 mm, pancerz przedni - 40 mm
.

4 komentarze:

  1. Primo na zdjęciu czarno białym jest NC-1 lub NC27 a nie renault D1 . widać po kadłubie więc zdjęcie błędne . secundo Mimo że Francuzi uznali je za przestarzałe to w walkach 1940 jako czołg obrony zadał Niemcom straty , niestety doktryna walki nakazywała że jeżeli wrogie pojazdy są pobite ma nastąpić natychmiastowy kontratak i brygada w pogoni za czołgami niemieckimi dostała się w ogień dział p-panc która zniszczyła sporą ich ilość a wzięci do niewoli żołnierze zostali przez Niemców rozstrzelani z uwagi że była to jednostka Algierska i spora ilość pancerniaków byli koloru skóry czarnego. Jako ciekawostka w algierii czołgi te zostały przejęte w roku 1944 przejęte przez wojska amerykańskie i weszły do służby w wojskach wolnych francuzów " mam zdjęcie wojenne gdzie 5 szt tych czołgów stoi w paradzie z shermanami, mało tego wozy te brały udział w walkach z Niemcami i Renault D1 zniszczył Pzkpfw IV G . mało znany fakt że Niemcy użyli przynajmniej 1 sztuki do obrony Dąbia w marcu 1945 roku ,czołg został zniszczony a po wojnie wysadzony w powietrze ale pozostało sporo elementów z tego pojazdu zachowanych u dwóch osób w kraju.

    OdpowiedzUsuń
  2. Moim zdaniem bardzo fajnie opisany problem. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. 43 year-old Executive Secretary Tessa Pullin, hailing from La Prairie enjoys watching movies like Destiny in Space and Quilting. Took a trip to Medina of Fez and drives a Diablo. skorzystaj z tego linku

    OdpowiedzUsuń
  4. 3 fotografia od góry ( dla zaciekawionych ) przedstawia defiladę w Nancy - rok 1936 była tam Polska delegacja, można o wspomnianej defiladzie przeczytać w gazecie : ,,Morze"

    OdpowiedzUsuń