piątek, 21 lutego 2014

Czołg średni Prototyp Little Willie

Nazwa: Little Willie
Kraj pochodzenia: Wielka brytania
Rok produkcji: 1915
Wysokość: 3,09 m
Długość: 5.45 m
Waga: 28 T
Pancerz: ok 10 mm
Napęd: mechanicznyty
sil. gaźnikowy 6-cylindrowy foster-daimler
Moc: 105 KM
Spalanie: 30km/800 litrów (
Sprawność: 3,7 KM/T
Prędkość: 3,5 km/h
Uzbrojenie: 1 działo 40 mm (planowano)
6 karabinów maszynowych
Załoga: 6 osób

Little Willie w akcji.

Pierwszy czołg trzeba przyznać, że niepozorny. To jest tylko prototyp na uzbrojenie armii brytyjskiej, wszedł jego większy brat "Big Willie". W 1915 roku admiralicja angielska utworzyła specjalny komitet budowy okrętów lądowych (Landship Committee). Który przez prawie pierwszy rok tracił czas na bezproduktywne dyskusje (skąd my to znamy?). Dopiero nowo mianowany sekretarz komitetu, bankier, przyspieszył prace. W końcu zdecydowano się na budowę na podwoziu ciągnika "Bullock" firmy "W. Foster" w Lincoln dwóch wozów. Pojazdy te opracował inżynier z wymienionej firmy W. Tritton("Mały Willi" zwany jest też "Tritton" ) przy współpracy por. A. Wilsona związanego wcześniej z budową samochodów pancernych. W styczniu 1916 zorganizowano pokazy z udziałem tych wozów, zyskały one uznanie jak i wywołały sprzeciw. Jak wspomniałem na początku, do produkcji wszedł „Big Willie”, z względu na większe możliwości pokonywania okopów, zamówiono około 150 sztuk. Na tym skończyła się rola „Little Willie” w historii czołgów.

Big Willie z frontu





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz