niedziela, 23 lutego 2014

Czołg średni St. Chamond M16

Nazwa: St. Chamond M16
Kraj pochodzenia: Francja
Typ pojazdu: czołg ciężki
Rok produkcji: 1916-18
Wysokość: 2,35 m
Długość: 7.91 m
Szerokość: 2.65 m
Waga: 24 T
Pancerz: nitowany z płyt walcowanych o grubości: przód-18 mm, boki-8 mm, góra-5 mm
Napęd: 1 silnik gaźnikowy, 4-cylindrowy Panhard-Levassor o mocy 90 KM (66 kW) + 2 silniki elektryczne o mocy 2x52 kW.r
Moc: 90 KM + 2x52 kW
Spalanie: 30km/800 litrów (
Sprawność: 3,7 KM/T
Prędkość: 12 km/h
Zasięg: 60 km
Uzbrojenie: 1 armata Saint Chamond L12CTR DCA45 kal. 75 mm (zapas amunicji 106 sztuk)
4 karabiny maszynowe Hotchkiss model 1914 kal. 8 mm (zapas amunicji 7488 sztuk)
Załoga: 9 osób
Wyprodukowano: 400 sztuk

Czołg średni St. Chamond M16 pierwszy czołg ciężki Francji.

St. Chamond M16 był drugim ciężkim czołgiem, który wziął udział w I wojnie światowej. Od kwietnia 1917 do lipca 1918.  wyprodukowano ich 400 sztuk, pomimo tego był to nieudany projekt. Jego główna słabością były gąsienice zbyt krótkie w stosunku do długości czołgu. W późniejszym okresie zmodernizowano słabsze punkty, montując grubsze gąsiennice, grubszy pancerz i bardziej skuteczne działo 75mm Mle 1897. Do końca wojny brał udział w wielu działaniach, lecz po wojnie zrezygnowano z niego na rzecz brytyjskich czołgów ciężkich.
Czołg średni St. Chamond M16

Gąsiennice oraz podwozie przejął od amerykańskiego ciągnika spółki HOLT. Prace nad czołgiem rozpoczął w maju 1915 w zakładach Schneider testując wersje 45 KM i 75 KM. Ostatecznie zwiększono moc silników. Na początku 1916 roku pierwszy prototyp przeszedł pomyślnie testy, jednak mimo to cały czas planowano w jaki sposób go ulepszyć, tak by bezproblemowemu przejeżdżał przez rowy, jednak sztuka ta sie chyba do końca nigdy nie udała.

Brakowało przede wszystkim wieży obrotowej. Pomimo wagi 24 ton osiągał przyzwoita predkość 12 km/h co było na tamte czasy imponujące, jednak długi nos potrafił zakopać się w ziemii. Wysoka prędkość została osiągnięta poprzez "Crochat Colardeau", czyli innowacyjna jak na owe czasy technologia połączenia silnika spalinowego z elektrycznym.

St. Chamond M16 podczas jazdy w terenie
Poważne problemy z pokonywaniem przeszkód i okopów spowodowały, tak negatywne reakcje, że żołnierze zdecydowali sie o napisanie listu do komendy głównej w której napisano o jakości pojazdu oraz o tym, że nikt nie chce nim jeździć, ponieważ sa bezużyteczne. Po wojnie 54 pojazdy przerobiono na transportowce przewożące zaopatrzenie na pole bitwy, a reszta została oddana na złom.

Czołg średni St. Chamond M16


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz