Nazwa: Renault NC27
Typ: czołg lekki
Kraj pochodzenia: Francja
Rok produkcji: 1925
Wysokość: 1.71 m
Długość: 4.41 m
Szerokość: 2.14 m
Waga: 8.5 T
Pancerz: 8-30 mm
Silnik: Gasoline Engine Renault 4-cyl
Moc: 60 KM przy 2000 tys obrotów na minute
Moc/Masa: 7.05 KM/t
Prędkość: 20 km/h
Zasięg: 120 km
Uzbrojenie: 37mm SA18 Puteaux lub 7,5 mm Mg.
Załoga: 2 osoby
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: ~20 pojazdów
|
Czołg lekki Renault NC27 na lawecie |
|
Czołg lekki Renault NC27 |
Renault NC27(jego druga nazwa do NC1, a po modernizacji NC2) jest to następca popularnego FT-17, który kilka lat po wojnie stał sie już przestarzałą konstrukcja. Jednak poprzez słabą kondycje gospodarczą francji w latach po wojennych, ograniczono wydatki na bron pancerna w armii, przez co ucierpiał niedofinansowany projekt Renault NC27, który został uznany za nie wypał. Były malo zwrotne i często psuły sie w trakcie rozwijania większych prędkości. Wzmocnione gumowe gąsienice i zawieszenia na resorach piórowych to były pierwsze modyfikacje jakie wprowadzono do modelu, by pozniej także zwiększyć moc silnika do 75 KM. Po modyfikacji sprzedawano te wozy bojowe, przeważnie do krajów w których wcześniej sprawdził się FT-17, między innymi do Polski przyjechał jeden, chociaż niektóre nie potwierdzone źródła podają liczbe 24 egzemplarzy. Oprócz do Polski model trafił również do Jugosławii, Japonii czy Szwecjii. Japończycy po zakupie, dokonali wielu własnych przeróbek w celu poprawienia wad i zwiększenia użyteczności bojowej.
|
Czołg lekki Renault NC27 podczas testów terenowych. |
Lata mijają i ciągle nie wyjaśniona pozostaje sprawa zakupu czołgów NC27. Magnuski napisał, że w grudniu 1927 wysłano do Polski jeden egzemplarz do badań. Dostał u nas numer 1153. Dalej pisze, ze pojazd ten był testowany przez Komisję Doświadczeń Grupy Pancerno-Motorowej od stycznia 1930 roku Wg Zelinta na mocy uchwały KSUS z 3 kwietnia 1928 roku zakupiono 1 NC27. Obaj autorzy mówią zapewne o tym samym czołgu bo dalej Zelant pisze, ze „Przeprowadzone na początku 1930 roku próby wypadły negatywnie...” Trudno więc moim zdaniem oczekiwać, że doszło do zakupu kolejnych czołgów tego typu. Tymczasem Magnuski pisze: „Sprawa dostawy całej serii czołgów NC-27 została sfinalizowana dopiero w lecie 1929 roku... W dniu 9 lipca 1929 Polska Misja Wojskowych Zakupów poinformowała o wysyłce do Polski 19 czołgów Renault NC-27”
Spisy naszych Renówek obejmują aż 174 sztuki w tym 24 NC27?! Tymczasem wszystko wskazuje, ze kupiliśmy tylko jednego NC.
W takim razie skąd ta ilość FT i co wysłano w lipcu 1929 do Polski?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz